Fiks i en fei!

Har du noen klær som trenger reparasjon? Lyst til å lære hvordan du gir nytt liv til ødelagte plagg? Da kan et Fikselaug være tingen!

Lær deg å reparere klær med Norsk HusflidslagNorsk Husflidslag

Norges Husflidslag har god kunnskap om reparasjon av klær. Å tilby Fikselaug (reparasjonsverksted) på Klesbyttedagen er en god kombinasjon. Lokale husflidslag kan hjelpe publikum med å få reparert klærne sine, slik at de kan brukes enda litt lenger. Finn ditt nærmeste Husflidslag og start et samarbeid.

Reparasjonsverksted sammen med Klesbyttedag

Norsk Husflidslag og Naturvernforbundet har et samarbeid om Den store klesbyttedagen. Med 350 lokallag over hele landet, er det lett å finne et lokallag der du planlegger å arrangere klesbyttedag eller reparasjonsverksted for tekstiler.

Det er enkelt å reparere hull i strikkeplagg, når du bare har lært teknikken. (Bilde: Norges Husflidslag)

Husflidslagene kan delta på selve klesbyttedagen med frivillige som hjelper publikum med hvordan de kan fikse klærne sine, et «Fikselaug». Husflidslagene har det meste av utstyr som trengs for å kunne fikse favorittplagget. De kan også arrangere kurs i aktuelle teknikker, slik at medlemmer av Naturvernforbundet eller andre interesserte selv kan klare å reparere klær

Samarbeidet trenger ikke begrense seg til Den store klesbyttedagen. Både foredrag, kurs, fiksefester og klesbyttedager kan arrangeres hele året. Gjenbruksuka, som arrangeres som alternativ til «black week» i slutten av november, har de siste årene blitt et populært tidspunkt for en variasjon av aktiviteter.

Reparere eller bytte klær – kanskje begge deler?

En søm som har gått opp i en bluse eller jakke. En strikkegenser med litt for korte ermer. En lomme med hull. En jakke som mangler en knapp eller to. Vi har vel alle noen slike plagg liggende – plagget var kanskje en favoritt, så det blir ikke kastet. Men, uten reparasjon blir det heller ikke brukt.

Stoppesopp brukt til å stoppe strømpebukse.Norsk Husflidslag
En stoppesopp gjør det enklere å reparere små hull i for eksempel en strømpebukse. På Fikselaug lærer du å reparere slike skader.

På Den store klesbyttedagen tar vi i mot hele, rene og «freshe» plagg. Trenger plagget reparasjon, må det repareres før innlevering. Eller kanskje eieren likevel vil beholde plagget etter raprasjon? Reparasjonsverksted og fiksehjelp er svært populære innslag på Klesbyttedagen.

Her finner du ditt nærmeste Husflidslag

Du finner Husflidslag i mange bydeler i de store byene, samt på små og store steder over hele landet.

Det varierer hvilke håndverksteknikker lagene har kunnskap om, men de har et stort kontaktnett og vil ofte kunne finne noen som kan ha kurs eller foredrag om noe du er interessert i. Noen av lagene har egne lokaler med utstyr som medlemmene kan benytte seg av.

Oversikt over lokal- og fylkeslag i Norsk Husflidslag