Atomtransporten fikk problemer på vei hjem

Norges Naturvernforbund er bekymret for nye atomtransporter langs kysten, etter at lasteskipet Puma fikk problemer på vei sørover fra Murmansk. På sin vei nordover langs norskekysten fraktet Puma radioaktivt avfall. – Dette viser risikoen med atomtransport langs kysten vår, sier Lars Haltbrekken.

Det danske lasteskipet Puma fikk problemer på vei sørover fra Murmansk. Puma, som hadde fraktet radioaktivt avfall fra en forskningsreaktor i Serbia, var på vei sørover etter å ha losset avfallet i Murmansk torsdag (bildet).

Lørdag kveld begynte Puma å ta inn vann i motorrommet og kontaktet kystvakta for hjelp. Puma fikk assistanse av en redningsskjøyte, og slept til Hammerfest.  Her ligger Puma nå til kai for reparasjoner.

– Denne hendelsen viser hvor stor risiko det er forbundet med transport av radioaktivt avfall. Hadde skipet havarert fullastet på vei til Murmansk, kunne vi stått overfor en miljøkatastrofe av dimensjoner, sier leder i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken.

Les sak i Aftenposten her.

Naturvernforbundet har sendt brev til Forsvarsdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Miljøverndepartementet, Utenriksdepartementet og Justisdepartementet, med oppfordring om å gå gjennom denne og andre kjente atomtransporter for å utarbeide klare instrukser og ansvarsfordeling ved framtidige atomtransporter.

Les brevet her.

Nedenfor vises norsk grunnlinje, 12 mils sone og 24 mils sone i rødt og Pumas rute i lysegrønt. Puma har fulgt 12- milssonen bortsett fra over fra Nordvestlandet til Lofotodden. Den har vært innenfor 12 mila flere ganger, både ved Lindesnes og ved Utsira.