Åtte trinn til et grønt skifte

En. To. Tre. Fire. Fem. Seks. Sju. Åtte. Det grønne skiftet er bare noen trinn unna. Helga Lerkelund har selv tvilt, men nå er hun overbevist. – Det grønne skiftet er mulig, og det skjer nå!

I denne temabolken kan du følge Naturvernforbundets trapp, trinn for trinn, og få tips til hvordan du kan kutte i dine egne utslipp. Her har vi samlet artiklene fra Natur & miljø nr. 1-2017 med temaet «Mitt grønne skifte»

– Vi nordmenn liker gjerne å fremstille oss selv som grønne og miljøbevisste borgere. Men visste du at nordmenns klimagassutslipp er i verdenstoppen? sier Lerkelund, som jobber med Naturvernforbundets prosjekt «Mitt grønne skifte».

– Det er mye hver og en kan gjøre. Vi har laget en trapp med åtte trinn som kan hjelpe folk på veien mot et bedre og mer bærekraftig samfunn, sier Lerkelund.

Her finner du mer stoff om de åtte trinnene til et grønt skifte.

Alt snudd på hodet

– Jeg husker godt den dagen da alt ble snudd på hodet, forteller Lerkelund. – Det var i desember 2015 og snøfritt i Oslos gater. Uttrykket «grønt skifte» var blitt kåret til årets nyord, og verden hadde akkurat signert en ny klimaavtale i Paris. Mot alle odds hadde de politiske lederne blitt enige om at de vil fortsette arbeidet for å hindre farlige klimaendringer. Selv satt jeg på Naturvernforbundets kontor i Oslo og fulgte med på nyhetene. Jeg burde vært glad, men jeg følte en veldig tomhet, forteller Lerkelund.

Nyåret kom, og champagne-rusen fra Paris hadde for lengst fordunstet. Det som skjedde var at olje- og energiminister Tord Lien gikk ut og konstaterte at Paris-avtalen slett ikke ville ha noen konsekvenser for norsk oljeindustri, den næringen som bidrar med de aller største utslippene.

Ville gi opp
– Naturvernforbundet raste sammen med resten av miljøbevegelsen. Personlig klarte jeg ikke lenger å rase. For første gang følte jeg heller for å gi opp. Miljøbevegelsen er gode på å snakke om negative konsekvensene av klimaendringene. Men hva hjelper vel det om vi ikke også peker på løsningene? Kanskje er det ikke de skremmende rapportene fra FNs klimapanel som motiverer mest til handling for hver enkelt av oss, men heller konkrete eksempler som viser at det faktisk er mulig å skape en endring, sier Lerkelund.

Og det er nettopp det «Mitt grønne skifte» handler om.

– Det grønne skiftet skjer nå!
– Vi vil vise at alle kan bidra i klimadugnaden. Over hele Norge finnes det tusenvis av engasjerte hverdagshelter, som på hver sin måte bidrar til det grønne skiftet. Fantastiske ressurspersoner som arrangerer fiksemarkeder og klesbyttedager. Som har byttet ut bilen med el-sykkel til jobb. Som forsøker å ta toget i stedet for fly. Som har byttet ut kjøttmiddagene med vegetar. Eller som bygger humlekasser og dyrker egne grønnsaker i hagen sin. Etter at jeg begynte å jobbe med «Mitt grønne skifte» er jeg overbevist om at det er mulig. Det grønne skiftet skjer nå, sier Lerkelund.