Bedre vedlikehold er billigere og godt for næringslivet

Dyrere å bygge. Dyrere å vedlikeholde. Naturvernforbundet vil heller vedlikeholde eksisterende veier enn å bygge nye motorveier.

Nærbilde av en våt og slitt vei

Skriv under mot motorveigalskapen her!

Bedre vedlikehold og utbedring av de veiene vi har vil gi en stor nytteeffekt uten store inngrep eller klimagassutslipp. På flere av de strekningene der myndighetene nå vil bygge ut store, nye motorveier, er den eksisterende veien av god standard, og trenger bare mindre utbedringer. Derfor framstår de nye veiene som sløsing med penger og natur.

Veier som kutter transportkostnader er bra for næringslivet. Mindre utbedringer av dagens veier kan i mange tilfeller bidra mer enn nye motorveier – til en langt lavere kostnad. Det ligger også muligheter i å redusere transportkostnadene gjennom å gjøre godstransport på bane mer attraktivt og lønnsomt.

Målt per kilometer er utgiftene vesentlig høyere på riks- og europaveier sammenliknet med fylkesveiene. Mens det brukes 500 000 kroner per kilometer riks- og europavei per år, er forbruket på fylkesveiene i snitt 200 000 kroner per år.

Horisontalkurvatur måler radiusen i svinger. Hvor krapp svingradiusen er har stor betydning for hvor mye areal som kreves for å svinge på en trygg og komfortabel måte.

• Europavei: 700 meter radius

• Riksvei: 400 meter radius

• Primære fylkesveier: 250 meter radius

• Sekundære fylkesveier: 150 meter radius

Les mer om norsk veistandard

Jernbane gir klimagevinst #valg21

Også utbygging av jernbane vil gi inngrep og klimagassutslipp gjennom bygging og arealbruk. Men, der nye veier fører til økt trafikkbruk, vil mer jernbane redusere behovet for bilbasert transport. Det er derfor viktig at jernbane bygges som erstatning for nye motorveier, ikke som tillegg. Det er også viktig å utnytte det jernbanenettet vi allerede har bedre og gjøre forbedringer blant annet gjennom å ta i bruk virkemidler som flytter godstransport fra lastebil til tog.