Blomster

De kaster glans over en hver anledning og pynter opp i de tusen hjem. Men den store etterspørselen etter snittblomster i vår del av verden fører med seg miljøbelastninger så vel som problematiske sosiale forhold i utviklingsland. Men det går an å glede noen med en blomsterbukett uten å få dårlig samvittighet.

Plukk blomster selv

I sommerhalvåret er det ikke nødvendig å dra til butikken for å få tak i en blomsterbukett. Du kan lage vakre buketter med både ville blomster og hageblomster. På bloggen Moseplassen får du tips til hvordan du plukker blomster og får dem til å holde lenge. Dessuten kan du dekorere med mose, kvister og andre naturmaterialer.

Kjøp Fairtrade-merkede blomster

Fairtrade er en sertifiseringsordning som garanterer skikkelig betaling for produktene og trygge sosiale vilkår for arbeiderne. Mester Grønn og flere dagligvareforretninger Fairtrade-merkede roser og nelliker.

Spør etter Fairtrade-blomster

Be om at blomstene tas inn hvis de ikke er tilgjengelige. Det er ikke mange henvendelsene som skal til før blomstene er i hyllene.

Kjøp blomster fra utviklingsland

Eksport av blomster tilfører flere av verdens fattige land verdifulle inntekter som kan hjelpe landene ut av fattigdom. En studie fra Universitet for miljø- og biovitenskap på Ås viser dessuten at roser importert fra Afrika kan gi mindre klimagassutslipp enn norskproduserte roser – til tross for den lange transporten. Grunnen er at det brukes mye energi til oppvarming og belysning i norske drivhus i motsetning til i tropiske land.

Unngå blomster dyrket i drivhus

Spør i butikken. Finner du nord-europeiske blomster i februar, har fremdyrking skjedd ved kunstig oppvarming og belysning. Kommer blomstene fra Afrika eller Latin-Amerika er de mest sannsynlig ikke dyrket i drivhus. Miljøbelastningen av transport fra opprinnelseslandene er mindre enn miljøbelastningen fra oppvarming og belysning av drivhus.

Vil du gjøre litt mer for natur og miljø?

BLI MEDLEM I NATURVERNFORBUNDET