Burde ha sagt tvert nei til ny rullebane
Naturvernforbundet er skuffet over at utvalget som har utredet en tredje rullebane på Gardermoen, ikke avviser planene med en gang. Hensynet til natur og klima gjør at tredje rullebane burde ha blitt stanset i dag.
– Det er svært uheldig at utvalget lar seg lure av ukritiske trafikkøkningsprognoser istedenfor å ta virkeligheten etter koronapandemien på alvor. Klimavirkeligheten krever at vi reduserer flytrafikken, ikke øker den. Konklusjonene fra Klimautvalget 2050 burde ha lagt rammene for utviklingen av flytrafikken. Derfor burde det ha vært lett å si tvert nei til en tredje rullebane på Gardermoen i dag, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
Lar spørsmålet henge
Utvalget tar ikke stilling til når det eventuelt trengs en tredje rullebane. De sier det er sannsynlig at behovet vil oppstå, men antyder at dette vil skje etter 2040.
– Vi mener dette er å begynne i feil ende. Hvilket omfang av flytrafikk tåler kloden? Det burde vært det sentrale spørsmålet, påpeker Gulowsen.
Naturvernforbundet sier kontant nei til en tredje rullebane på Gardermoen. Rullebanen og tilhørende utbygginger vil gi store inngrep i natur og matjord. Den vil legge til rette for en kraftig vekst i flytrafikken, fra et allerede skyhøyt nivå. Det er ingen ting i globale trender som tilsier at flytrafikkens miljøutfordringer og høye energibehov vil avta drastisk.
Produksjon av alternative drivstoff er krevende og kostbart, ressursene er knappe, og elektriske fly er ikke-eksisterende. Det regjeringsoppnevnte Klimautvalget 2050 er tydelig på at vi må både redusere forbruket, endre forbruket og gå over til nye teknologier og drivstoff. Da er det skuffende at den grundige rapporten fra Klimautvalget ikke engang nevnes i denne rapporten om ny rullebane på Gardermoen. Transport er den største utslippssektoren i Norge, og flytrafikken må bidra til utslippskutt på samme måte som andre sektorer.
Må redusere og endre forbruket
Det holder ikke med bare teknologiomstilling når vi skal møte klimautfordringene på en bærekraftig måte. Vi må også redusere og endre forbruket – altså fly mindre og erstatte fly med andre, mindre energikrevende og forurensende transportformer. Myndighetene må bidra til denne omstillingen, blant annet ved å være tydelig på at en tredje rullebane ikke skal bygges.
Vi trenger tydelige rammer som gjør at flytrafikken ikke kan vokse vilt. Nordmenn flyr allerede langt mer enn de fleste i Europa. Når det gjelder innenriksflygninger, troner vi alene på toppen og flyr tre ganger oftere enn de som flyr nest mest. Hoveddelen av flytrafikken er mellom de store byene i Sør-Norge, på strekninger der jernbane kunne ha vært et alternativ med lave utslipp.
Utvalget ønsker at staten fastsetter planleggings- og beslutningsprosessen for en eventuell tredje rullebane.
– Dette vil måtte bety mer grundige utredninger av blant annet behov sett i lys av miljøutfordringene. Det er et skritt i riktig retning, avslutter Truls Gulowsen i Naturvernforbundet.