Dyrk din egen mat

Kortreist og økologisk mat har minimal belastning på naturen! I tillegg smaker maten du dyrker selv nesten alltid bedre enn den fra butikken, og det er sannsynlig at matsvinnet reduseres.

Den intense veksten i matforbruket vårt de siste tiårene har ført til store endringer i jordbruket, som er en av årsakene til tap av natur og arter. Transport og bruk av kunstgjødsel fører også til store klimagassutslipp. Derfor er den aller mest miljøvennlige maten den man dyrker selv uten bruk av kunstgjødsel eller sprøytemidler.

Det er ikke all mat man trenger god plass for å dyrke. Mange matplanter kan plantes i blomsterpotter på balkongen eller i vinduskarmen. Boforeninger kan også sette opp dyrkekasser på fellesarealet. Slike grønne lunger i byen er til stor glede og nytte for både mennesker og dyr. Flere steder i landet kan du søke kommunen om støtte til slike prosjekter.

illustrasjon hage

Mat du kan dyrke selv

Du trenger ikke å være en ekspert med grønne fingre for å dyrke din egen mat. Begynn i det små, prøv deg fram og velg noe du liker.

Enkle arter å starte med:

Salat av ulike typer kan såes i potter eller små dyrkekasser på balkongen. Tynn ut rekkene ved å plukke noen skudd, husk å vanne og la resten stå til de blir større.

Poteter er magiske. Graver dere ned et par poteter i jorda rundt 17. mai, er sjansen stor for at dere kan grave opp ti ganger så mange i høstferien. Det eneste dere trenger å gjøre i mellomtiden er å fylle på litt ekstra jord eller kompost rundt plantene når de begynner å bli store, og vanne hvis det blir veldig tørt.

Tomater trenger hver sin store potte med jord, tilførsel av næring, en lun plass i solveggen, og vann nesten hver dag om sommeren. Klarer dere å gi dem det, kan dere glede dere over solmodne tomater langt utover høsten.

Reddiker bruker kort tid fra du sår og til du kan høste dei små, sprø og knasende gode delikatessene. Sår dere nye frø hver 14. dag kan dere ha reddiker gjennom hele sommeren.

Urter som f.eks. timian, persille, basilikum og oregano kan dere så ute i bedet om sommeren, eller til og med inne i vinduskarmen. I tillegg til å krydre maten din er mange urter også humlefavoritter.

Sukkererter passar godt i en avlang blomsterkasse på balkonggulvet. Med litt hjelp i form av hyssing eller noe annet de kan feste slyngtrådene sine rundt, kan dere i løpet av  sommeren få et grønt og frodig rekkverk på balkongen.

Vinterlagring av egendyrket mat

Dersom dere har dyrket mer enn dere klarer å spise i løpet av vekstsesongen, kan mye av maten spares og spises i løpet av vinteren.

• Urter kan tørkes og puttes i tette beholdere.
  • Rotgrønnsaker kan fryses, eller oppbevares i kraftige papirsekker i lagerrom eller kjeller.
  • Bønner og erter kan tørkes og tas ut av belgen, og oppbevares i tette beholdere.
miljøvennlig nabolag

Samarbeid med naboen

Har du dyrket for mange poteter? Mens naboen har for mange tomater? Hva med å gjennomføre en god gammeldags byttehandel? Å samarbeide om dyrkingen med naboer eller venner kan være både artig og lærerikt, og det kan være med på å minske matsvinn.

Disse kan hjelpe deg å dyrke selv

• Økologisk Norge: en ideell medlemsorganisasjon som arbeider for å fremme økologisk mat og landbruk
  • Majobo: jobber for kortreist og økologisk matproduksjon
  • Andelslandbruk Norge: jobber med veiledning, kurs og informasjonsarbeid knyttet til andelslandbruksmodellen
  • Bybonden i Bergen: jobber på tvers av samfunnsstrukturer for å øke matproduksjonen i byen og i bynære strøk
  • Bybonden i Oslo: jobber med å dyrke økologisk mat i byen og å inspirere flere til å bli bybønder
  • Bærekraftige liv: et nettverk av folk som går sammen om å senke det økologiske fotavtrykket og øke livskvaliteten i lokalsamfunn over hele landet
  • Dyrk Oslo: et konsept der Oslobeboere får en dyrkeplass hos en av dine naboer
  • Nabolagshager: en Oslo-basert prosjektorganisasjon som jobber med grønt og sosialt entreprenørskap
  • Nasjonalt senter for urbant landbruk: har som formål å fremme forskning og utdanning på de sosiale, miljømessige, økonomiske og økologiske dimensjonene av urbant landbruk
  • Norges Bondelag: en næringsorganisasjon for bønder som arbeider med å bedre vilkårene for landbruket
  • Norsk Bonde- og Småbrukarlag: en partipolitisk uavhengig organisasjon som arbeider for å bedre jordbrukets økonomiske og sosiale rammebetingelser
  • Norges Vel: en ideell og uavhengig organisasjon som bidrar til gode og livskraftige lokalsamfunn

Disse kan hjelpe med å lage kompost og unngå torv

• Sabima: jobber for å bevare et biologisk mangfold av dyr, planter og sopp i norsk natur
  • Kompostportalen: guide til hvor du finner næringsrik og miljøvennlig kompostjord
  • Bokashi Norge/Lokal bokashi: enkel kjøkkenkompostering som omdanner matavfall til næringsrik jord og gjødsel på noen uker
kompost jord
Klarer du å lage kompostjord selv?