E6-utbygging midt i naturreservat

I løpet av våren skal Miljøverndepartementet bestemme seg for om E 6 gjennom Åkersvika naturreservat skal utvides til firefeltsvei, eller om det skal lage en helt ny vei utenom det verna våtmarksområdet. Naturvernforbundet mener det finnes et alternativ som er langt bedre.

Hege Sjølie, Naturvernforbundet i Hedmark

Hege Sjølie i Naturvernforbundet i Hedmark

Flere aktører trykker nå på for bygge om E 6 mellom Kolomoen og Moelv til firefeltsvei så fort som mulig. En slik utbygging framføres som viktig for regionens utvikling, for å ta unna trafikkmengden og som et trafikksikkerhetstiltak.

– Firefeltsveg ikke er løsningen på disse utfordringene, tvert imot, sier Hege Sjølie, landsstyrerepresentant for Naturvernforbundet i Hedmark.

Mener midtrekkverk kan løse mye
Striden om E 6 gjennom naturreservatet Åkersvika skal avgjøres til våren. Spørsmålet dreier seg om hvorvidt veien skal utvides til fire felt gjennom Åkersvika, eller om ny vei skal legges utenom og dermed gripe sterkt inn i kulturlandskapet rundt.

Naturvernforbundet mener at ingen av disse løsningene er akseptable.

– Nå må vi få en reell diskusjon om hva slags veiløsning vi egentlig trenger nord for Kolomoen, sier Hege Sjølie, Hedmarks representant i Naturvernforbundets landsstyre.

Om Åkersvika naturreservat:

• Viktig område for flere forskjellige fuglearter. Det ble fredet  i 1974, og utvidet i 1984 og 1992.

• Reservatet er Norges første
ramsarområde. (Av Ramsar-konvensjonen om vern av våtmarksområder vedtatt i Ramsar i Iran.) Dersom Ramsar-sekretariatet finner inngrepet uakseptabelt, vil det kunne påvirke Miljøverndepartementets beslutning.

• Området er et viktig våtmarksområde som er spesielt viktig som raste- og hekkeområde for våtmarksfugl.

Trafikksikkerhet og miljø er viktigst
Naturvernforbundet har skrevet brev til miljø- og utviklingsministeren om saken.

– Vi trenger en vegløsning som gir høy trafikksikkerhet og samtidig skåner naturen, kulturlandskapet og klimaet. Vi mener derfor at E 6 fra Kolomoen og nordover snarest må utrustes med midtrekkverk, påpeker Sjølie.

– Det er en fullgod løsning trafikksikkerhetsmessig. Og vi inngår nye store naturinngrep og reduserer behovet for nedbygging av matjord vesentlig.

Kommer ikke utenom reservatet
Dette innebærer imidlertid at E 6 fortsatt vil gå gjennom Åkersvika naturreservat.

– Det er ingen ideell løsning, men det vil være langt bedre enn om veien utvides til fire felt. Og det vil være langt å foretrekke framfor en løsning der E 6 legges gjennom kulturlandskapet ved Åker, forklarer Sjølie.

Trafikkmengde ikke noe argument
Noen mener at E 6 må utvides til fire felt fordi trafikken er så stor.

Sjølie mener det er viktig å huske at veger med to felt ikke får kapasitetsproblemer før trafikken overstiger 15 000 kjøretøy i døgnet. Mellom Kolomoen og Åker ligger trafikken på ca. 8000–12 000 kjøretøy i døgnet.

Nord for Åker er trafikken noe høyere, ca. 15 000–16 000, fallende til ca. 13 500 nord for Rudshøgda of ca. 12 400 øst for Mjøsbrua.

Derfor mener Naturvernforbundet midtrekkverk er bedre enn firefeltsvei:

• Gir ingen vesentlige nye inngrep i Åkersvika naturreservat.

• Bra for natur og matjord da det krever mindre arealer og mindre naturinngrep.

• Bra for klima og miljøet fordi det gir mindre trafikk og lavere hastighet, som igjen gir lavere klimagassutslipp.

• Gir økt trafikksikkerhet, både fordi tiltaket ikke øker trafikken, og fordi man slik får mer sikkerhet for pengene.

– Klimatrusselen tilsier at trafikken ikke kan fortsette å vokse. Natur og matjord trues også av trafikkveksten. Bygging av nye veier bidrar til at trafikkveksten og miljøutfordringene forsterkes, påpeker hun.

Bruk pengene til kollektivtilbud og vegvedlikehold!
I Hamar og Ringsaker bor det om lag 60 000 mennesker. Her bør det være grunnlag for bl.a. et langt bedre kollektivtilbud og andre tiltak som begrenser trafikken, mener Sjølie.

– Pengene som er planlagt brukt på en kostbar firefeltsvei fra Kolomoen og nordover, bør heller brukes på å få bygd midtrekkverk på hele strekningen fram til Lillehammer. Da er det fortsatt penger igjen som kan brukes til mer veivedlikehold og veiutbedringer andre steder i fylket, påpeker Sjølie og peker på bygging av flere gang- og sykkelveier som gode tiltak.