Erna Solberg, Høyre

Hva kommer Erna Solberg til å gjøre med miljøet, hvis hun fortsetter som statsminister etter valget? Natur & miljø har utfordret henne til å svare på akkurat det. – Erna Solberg bruker mange fine ord, men kommer med få konkrete tiltak og lite forpliktende politikk, sier Naturvernforbundets miljøpanel i sin bedømmelse av Solbergs svar.

– Erna Solberg peker ut retningen for hvordan Norge skal nå ambisiøse klimamål, lav arbeidsledighet og høy nok verdiskaping nok til å finansiere verdens beste velferdssamfunn samtidig. Stikkord: Teknologi, kunnskap, innovasjon og grønn konkurransekraft, skriver Erna Solberg når Natur & miljø ber henne oppsummere sin miljøpolitikk for de neste fire årene.

Natur & miljø har utfordret Jonas Gahr Støre og Erna Solberg til en statsministerduell om miljøpolitikk. Til å vurdere svarene har vi nedsatt et miljøpanel bestående av politisk ledelse og folk fra Naturvernforbundets fagavdeling. Nedenfor finner du resten av svarene fra Solberg og panelets vurdering under hvert spørsmål. Her er panelets samlede vurdering av svarene fra Solberg:

Naturvernforbundets miljøpanel, samlet vurdering

Erna Solberg bruker mange fine ord, men kommer med få konkrete tiltak og lite forpliktende politikk. Solberg vil fortsette oljeeventyret, bore olje i Lofoten, Vesterålen og Senja, føre en tafatt klimapolitikk, bygge ut vernede elver og lover ingen kursendring i arbeidet med å redde det biologiske mangfoldet. På den positive siden finner vi satsing på kollektivtrafikk, gang- og sykkelveier, flere prioriterte arter og tiltak som reduserer avfall og matsvinn. Det er bra, men Erna Solberg kommer ikke til å lede Norge inn i det grønne skiftet uten betydelig hjelp fra ett eller flere sterke miljøpartier.

Les svarene fra Jonas Gahr Støre her

Les også alt vårt stoff om Stortingsvalget 2017

Natur & miljøs statsministerduell 2017

1. Hva er det viktigste du kommer til å gjøre for miljøet de neste fire årene?

Erna Solberg
Føre en klimapolitikk som gjør at vi når målene våre på en effektiv måte. Det betyr blant annet satsing på teknologi, utbygging av kollektivtrafikk og mindre utslipp fra transport. I tillegg vil vi komme med andre miljøtiltak, som f.eks. prioriterte arter.

Terningkast: 2
Mange fine ord som lett blir tomme. Erna Solberg har hatt tre og et halvt år på seg til føre en mer miljøvennlig politikk. Hun har imidlertid ført Norge i stikk motsatt retning. Klimagassutslippene har økt, vi ligger ikke an til å nå målene i klimaforliket, det er åpnet for mye mer utvinning av olje- og gass og de har fattet mange kritiske vedtak for norsk natur.

2. Vil du åpne Lofoten, Vesterålen og Senja for oljeboring?

Erna Solberg
Det er viktig å sikre petroleumsnæringen forutsigbare rammevilkår som gir aktivitet i hele landet. Vi vil konsekvensutrede slik at vi får fakta på bordet. Og vi skal sørge for at norsk petroleumsindustri fortsatt skal være verdensledende på HMS.

Terningkast: 1
Ja til olje, nei til miljø. Klart og tydelig. Erna Solberg legger alt i fanget på oljebransjen uten å sette egne klimamål og miljømål. Partiet prioriteter olje- og gassvirksomhet i hele landet framfor miljø. Vi lurer også på hvilke fakta hun mangler. Siden 2002 er det kommet mer enn 90 rapporter om alt fra naturmiljø, fiskeriene, mulig utbyggingsløsninger, oljevernberedskap og verdiskapning. Vi vet nok til å holde Lofoten, Vesterålen og Senja oljefritt, Solberg!

3. Hvordan vil du gjøre det enklere for folk å leve miljøvennlig i hverdagen?

Erna Solberg
Jeg vil gjøre det enklere å velge kollektivt og bygge flere sykkel- og gangveier. Det må bli mer lønnsomt å velge miljøvennlige biler. Avfallsmengdene må reduseres og jeg vil gjøre det enklere å redusere matsvinn i samarbeid med bransjeaktørene.

Terningkast: 4
Bra forslag! Det er bra at Erna Solberg vil satse på kollektive løsninger, samt se på hvordan avfallsmengden og matsvinnet kan reduseres. Men hun sier ikke noe om hva Høyre vil gjøre for å hindre at folk tar dårlige miljøvalg, og hun er lite konkret på hvilke tiltak som skal gjennomføres.

4. Ifølge Det internasjonale energibyrået må to tredeler av verdens kjente fossile ressurser bli liggende i bakken om den globale oppvarmingen skal begrenses til to grader, slik at vi unngår farlige og ødeleggende klimaendringer. Vil du sørge for at Norge tar sin del av ansvaret og lar to tredeler av vår olje og gass bli liggende?

Erna Solberg
Landene i Parisavtalen må ha en plan for å gjennomføre klimapolitikk. For å nå målene må den bli strammere og prisen på karbon øke. Det påvirker etterspørselen av olje, gass og kull. Innenfor disse rammene vil markedet avgjøre hva som blir liggende.

Terningkast: 2
Her svarer ikke Erna Solberg på spørsmålet. Det største paradokset i norsk klimapolitikk, er at vi lar oljeindustrien vår gå fri, og heller ikke lytter til forskningen som sier at redusert norsk tilbud av olje vil gi en global nedgang i klimagassutslippene. Vi tror ikke at klimaet kan reddes av markedet alene, det trengs modig politikk med forpliktelser og klare tiltak. Vi gir et lite pluss for at Solberg er for økt CO2-avgift.

5. Ifølge Stortingets rovdyrforlik skal vi ha levedyktige bestander av de store rovdyrene. Mener du at vi har det i dag?

Erna Solberg
Ja, men bestandsmålene legger til grunn at Norge deler rovviltbestander med våre naboland. Det er levedyktigheten til bestandene på tvers av landegrensene som vurderes. Vi skal følge opp Stortingets rovviltforlik og bestandsmålene der.

Terningkast: 3
Det skulle bare mangle om ikke Stortingets rovviltforlik skulle følges. Å vise til naboland er feilslått. Sverige vil ikke samarbeide med Norge siden vi tar mer ansvar for rovdyrene. Finland og Russland har norske myndigheter ikke forsøkt å samarbeide med. Norge har et selvstendig ansvar for egen natur, der rovdyrene har en naturlig plass.

6. En tredel av klimagassutslippene stammer fra veitrafikk, og trafikken skaper betydelig luftforurensning i en rekke norske byer. Hva vil du gjøre for å redusere utslippene fra biltrafikken?

Erna Solberg
Sørge for at forurenser betaler og at avgiftssystemet belønner miljøvennlige biler, trappe opp bruk av bærekraftig biodrivstoff, satse mer på kollektivtrafikk i byene og bygge ut mer jernbane.

Terningkast: 3
Erna Solberg nevner flere «riktige» ting, men hun er vag. Det er flott med kollektivtrafikk og at avgiftssystemet skal belønne miljøvennlige biler. Men her uteblir de restriktive tiltakene. Dette vil ikke kutte nok i klimagassutslippene. Å peke på biodrivstoff som ett av tre viktige tiltak i transportsektoren, imponerer ikke.

7. Norge er Europas mest flyavhengige land. Vi flyr mer enn dobbelt så mye som svenskene. Samtidig er flytrafikk den mest klimaskadelige transportformen vi har. Hva vil du gjøre for å redusere utslippene fra flytrafikken?

Erna Solberg
Fly er en nødvendig del av transportsystemet. Vi må gjøre luftfarten mest mulig miljøvennlig. Innenriksflyvninger skal fortsatt ha CO2-avgift og luftfarten i EØS skal fortsatt være en del av kvotesystemet. Vi vurderer også krav om biodrivstoff.

Terningkast: 2
Her var det lite ny politikk, og det kan tyde på at partiet ikke vil gjøre stort mer. Erna Solberg skriver ingenting om å redusere trafikken. Det må bli langt dyrere å fly. Særlig på de strekningene i Norge hvor det er fullverdige alternativer, og det må bli langt dyrere å fly til utlandet.

8. Ifølge norske forskere må 10 prosent produktiv skog vernes for å bevare artene som lever i skogen. Vil du bevilge penger som gjør det mulig å nå dette i løpet av kommende stortingsperiode?

Erna Solberg
Målet om 10 prosent skogvern er langsiktig, og her vil vi fortsatt satse sterkt. Samarbeidspartiene har bevilget 1,5 milliarder kroner på fire år og mer enn doblet innsatsen fra den rødgrønne regjeringen. Men jeg kan ikke forskuttere fremtidige budsjetter.

Terningkast: 3
Det er skuffende at Erna Solberg ikke kan svare ja på dette spørsmålet. 10 prosetn skogvern burde gå an å innfri innen utgangen av 2021. Dessuten er det Venstre og KrF som har sikret mer midler til skogvern, ikke Høyre, som hvert år har ønsket å bevilge minimale midler til skogvern.

9. De norske klimagassutslippene er høyere enn noensinne. Til sammenligning har vårt naboland Sverige kuttet sine utslipp med 25 prosent siden 1990. Får vi kutt i norske klimagassutslipp med deg som statsminister?

Erna Solberg
Ja, under Parisavtalen har Norge meldt inn et mål om å redusere utslippene med minst 40 prosent innen 2030 i forhold til nivået i 1990. Dette vil vi gjennomføre sammen med EU. Det er et tidsskille i norsk klimapolitikk.

Omtrent hvor stort vil det norske klimagassutslippet være i 2021?

Erna Solberg
Vi har ikke anslag for utslipp i 2021. Målet må være at vi når ambisjonen i klimaforliket, og at vi er i rute til å nå målene vi har forpliktet oss til å nå i 2030.

Terningkast: 3
Det er litt rart at Erna Solberg ikke kan si noe om norske utslipp i 2021. Hun er ikke tydelig på hvor store utslippskutt som faktisk skal tas i Norge. Uklar politikk fortjener ingen høy karakter. Utslippene som er meldt inn til EU er ikke reduksjoner i Norge, men åpner for at vi kan betale for kutt i andre land. Med dagens politikk er vi hverken i rute til å nå 2020- eller 2030-målene, noe regjeringen selv presenterte da de la frem perspektivmeldingen denne våren.

10. Hvilke fem tiltak blir de viktigste for å få ned klimagassutslippene i kommende fireårsperiode?

Erna Solberg:
1. Fornye bilparken slik at kjøretøyene på veiene blir mer miljøvennlige. Samarbeide med næringslivet om et CO2-fond for å kutte utslipp i tungtransporten.

2. Større satsing på forskning og teknologiutvikling for å utvikle grønne løsninger og arbeidsplasser. Regjeringen har styrket miljøteknologiordningen ved Innovasjon Norge og vi har styrket klima- og energifondet langt over hva klimaforliket krever.

3. Samarbeide med landbruket om lavere utslipp fra matproduksjon i Norge.

4. Mer utbygging av kollektivtrafikk og jernbane. Vi har en historisk satsing på jernbane. Nye linjer bygges og vedlikeholdsetterslepet reduseres.

5. Økt internasjonalt engasjement. Et eksempel er klima- og skogsatsingen, der vi tar vare på skog i Amazonas, Kongobassenget og Indonesia.

Terningkast: 3
Alle tiltakene Erna Solberg lister opp er gode, men når det bare blir gulrot og premiering av miljøvennlige valg, vet vi at det vil ta for lang tid. Og så lenge de fortsetter å bygge store motorveier som konkurrerer ut jernbanen, går utviklingen feil vei. Solberg stoler på at teknologien vil løse klimautfordringene. Det er neppe tilstrekkelig.

11. Våre vassdrag er under stort utbyggingspress, også vernede vassdrag er utsatt. Blir det kraftutbygging (over 1 MW) i vernede vassdrag de fire neste årene?

Erna Solberg
Høyre har vedtatt å åpne flere vassdrag for utbygging, men det betyr ingen automatisk åpning av vernede vassdrag. Naturverdiene skal alltid med i vurderingen og samfunnsmessige hensyn, som for eksempel flomvern, skal vektlegges ved eventuell utbygging.

Terningkast: 2
«Ingen automatisk åpning av vernede vassdrag», skal det være beroligende? Dette er politikerprat som renner ut i elva når det stadig gjøres vedtak i strid med kunnskapsgrunnlag, natur- og friluftsverdier. Her burde Erna Solberg vært langt tydeligere på at vernede vassdrag faktisk betyr noe for Høyre.

12. Siden naturmangfoldloven ble vedtatt i 2009 er det vedtatt 13 prioriterte arter og 6 utvalgte naturtyper. Vil du sikre en betydelig fortgang i arbeidet med å vedta flere prioriterte arter og utvalgte naturtyper?

Erna Solberg
Ja, det vil jeg. Siden 2013 har regjeringen prioritert fem arter og utvalgt én naturtype. Vi er nå i full gang med oppfølgingen av Stortingsmeldingen om naturmangfold som vi la fram i 2015.

Terningkast: 3
«I full gang» er vel ikke ordene vi ville valgt om Regjeringens tempo. Det er flott at Erna Solberg sier de ønsker flere prioriterte arter og naturtyper, men fem arter og én naturtype på fire år er for lite. Men det er bra at Solberg svarer ja, uten forbehold!

13. Hva vil være de verste konsekvensene for miljøet om Jonas Gahr Støre blir statsminister?
Erna Solberg
Erfaringen med rødgrønt flertall er at de skyver de konkrete tiltakene i klimapolitikken foran seg. Med borgerlig flertall har vi satt mer ambisiøse mål, iverksatt mer offensive og effektive tiltak og fått til større utslippsreduksjoner.

Les også: Hvem er grønnest – Erna eller Jonas?

Hva mener de andre partilederne og hvilket terningkast får de? Les mer her.

Naturvernforbundets miljøpanel: Silje Ask Lundberg (leder), Øyvind Johnsen (nestleder), Maren Esmark (generalsekretær), Holger Schlaupitz (fagsjef) og Arnodd Håpnes (fagleder). Panelet har vurdert og bedømt partiledernes svar på spørsmål fra bladet Natur & miljø i forbindelse med Stortingsvalget 2017.