Etterlengtet erstatning for oljesøl i Nigeria

Shell har i dag inngått forlik med 15 600 bønder og fiskere i byen Bodo i Nigeria etter å ha forårsaket store oljeutslipp. – Erstatningen er en seier for lokalbefolkningen i Bodo og for miljøbevegelsen i Nigeria etter seks års kamp, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

I 2008 og 2009 skjedde et større utslipp i Bodo i Nigeria fra Shells anlegg i området. Shell anslo utslippet til å være på 4 000 fat olje, mens uavhengige eksperter har beregnet det til over 100 000 fat. 15 600 berørte bønder og fiskere gikk til sak mot Shell for manglende kompensasjon og opprydning. For å unngå rettsak inngår Shell nå forlik og betaler mer enn 600 millioner kroner i erstatning.

Lokalbefolkningen har kjempet i seks år for denne erstatningen. Dette er seks år med ødelagt fiske, tapte avlinger og forurenset drikkevann. Shell sier også de skal rydde opp i oljesølet. Denne gangen må det bli mer enn tomme løfter. Vi i Naturvernforbundet vil sammen med våre partnere i Nigeria fortsette å presse på for en skikkelig opprydning, sier Haltbrekken.

Nigerdeltaet i Nigeria er et av verdens mest forurensende områder. I 50 år har det skjedd store og små oljeutslipp som tilsvarer en Exxon Valdez-ulykke hvert år. Fremdeles skjer flere hundre store og små oljeutslipp i Nigerdeltaet hvert år, særlig fra oljeselskapene Shell og ENI.

– FNs miljøprogram har anbefalt verdens største oljeopprydning i Nigeria. Denne saken må være starten på dette. Oljeselskapene må kompensere lokalbefolkningen, rydde opp i oljesøl og stanse de mange utslippene som fremdeles skjer, sier Haltbrekken.