15.sep 2023

Kan lille Norge redde klimaet?

Hva: Frokostwebinar
Når: 15.sep, kl. 09:15 – 06.sep, kl. 09:45
Hvor: Facebook live

Velkommen til frokostwebinar om Norges rolle i klimaforhandlingene

Kaffe og klima. EN kaffeprat om klima og tiden vi lever i.
  • Hva er Norges rolle i klimaforhandlingene?
  • Kan vi fortsette med norsk olje- og gassproduksjon og samtidig være ledende på klima?

Arrangementet strømmes live på Facebook. Mer informasjon finner du HER

Klimaendringene skyldes i all hovedsak vårt forbruk av fossile energikilder som kull, olje og gass. Likevel er det få land som har forpliktet seg til utfasing av egen olje og gassproduksjon. I forkant av de internasjonale klimaforhandlingene har FNs generalsekretær derfor invitert til et formøte 20.september i New York. Her ønsker han å utfordre de største produsentene til å si nei til nye olje og gassfelt, slutte å finansiere ny olje og gass og fase ut eksisterende produksjon i tråd med klimamålene. Hvordan stiller Norge seg til denne utfordringen? Og spiller det egentlig noen rolle hva Norge gjør?

For å svare på disse spørsmålene har vi invitert Bård Lahn, forsker og skribent ved Universitetet i Oslos senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) til en sofasamtale. Bård Lahn er også tilknyttet CICERO Senter for klimaforskning som seniorforsker. Her forsker han på norsk og internasjonal klimapolitikk, ressursforvaltning og oljepolitikk.

Program:
    09.00: Frokostservering
    09.15: Sofasamtale med Bård Lahn, forsker ved Universitetet i Oslos senter for teknologi og innovasjon og kultur (TIK) og Helga Lerkelund, fagrådgiver i Naturvernforbundet
    09.40: Ettersnakk med Naturvernforbundet sitt studentlag
    10.10: Program slutt

Dette arrangementet er del en av fire kaffeprater opp mot klimatoppmøtet i Dubai i desember.