Få det reparert!
Mange av oss har ting som vi skal reparere selv eller få reparert. Men, så blir det liggende og til slutt glemt. Nå er tiden inne for å få gjort noe med det.
Getty Images/iStockphotoKan det fikses?
Det oppladbare batteriet til drillen har sluttet å ta lading. Glidelåsen i jakka skulle vært byttet. Dekselet til kaffetrakteren har løsnet. Hagemøblene skulle vært malt. Enda en gang har mobilen til ungdommen gått i bakken. Døra på kjøleskapet, er ikke den litt slarkete? Og der sluttet TV’n å virke!
I en husholdning er det stadig noe å ta tak i. Det er lett å legge ting til side for å ta det senere eller bare kjøpe nytt fordi det er det enkleste. Mye kan fikses, og det trenger verken være dyrt eller komplisert.
Verdens reparasjonsdag markeres 18.oktober. Du kan markere dagen med å få gjort noe med de tingene du har liggende – fiks det selv, snakk med en du kjenner som kan hjelpe eller oppsøk en reparatør. Be om pris på reparasjonen – det er kanskje ikke så dyrt som du tror.

På nettsiden Ta vare på det du har finner du både fiksetips for ting du kan reparere selv og oversikt over reparatører i ditt område.
Mest reparasjon av det vi trenger i hverdagen
Vi reparerer, eller forsøker å reparere produkter som vaskemaskiner, komfyrer og tørketromler, raskest. Mobiltelefoner repareres også raskt når de blir skadde.
Det er likevel bare rundt halvparten av maskinene som forsøkes reparert etter at de er ødelagte. I en undersøkelse SIFO presenterte i 2021, viste det seg at mange reparerte selv eller fikk noen de kjente til å reparere. Hele 29 prosent har fått sine mobiltelefoner ødelagte i løpet av de to siste årene. For hvitevarer som vaskemaskin, oppvaskmaskin, kjøleskap og komfyr, lå andelen ødelagte mellom 12 og 9 prosent i samme periode.
Flest reparasjoner innenfor garantitiden

Vi reparerer mest innenfor garantitiden, når selger eller produsent betaler reparasjonen. Etter garantitiden er mange usikre på restlevetiden til produktet og kjøper derfor heller nytt.
Nordmenn kan lite om sine forbrukerrettigheter, og blander garantitid og reklamasjonsfrist for eksempel. Reklamasjonsfrist er fristen for å klage ifølge loven. Denne er to år på klær, og fem år for en rekke andre varer.
Garanti er rett til reparasjon eller bytte som selgeren tilbyr for en periode som er lengre enn den lovpålagte reklamasjonsfristen. Garanti kan også gjelde andre forhold, som for eksempel «fornøydhetsgaranti», som gir deg rett til å heve kjøpet uten at varen har en mangel.
Prisen på nytt produkt viktigere enn prisen på reparasjonen
Jo billigere det er å kjøpe et erstatningsprodukt, jo færre er villige til å reparere – uavhengig av prisen på reparasjonen. Folk sier de er villige til å betale mellom 19 og 30 prosent av nypris for en reparasjon. Når noen sier at det er «like dyrt å reparere som å kjøpe nytt», så stemmer dette ikke alltid. Reparasjoner er ofte mye billigere enn å kjøpe nytt. Er det billigere å kjøpe nytt, betyr det ofte at kvaliteten er så lav at produktet ikke er egnet til å reparere.
Per person bruker vi i Norge
42 tonn råmaterialer i året. Det er langt over hva som er bærekraftig.
En måte å redusere forbruket på, er å bruke de tingene vi har, lengre.

Mange vil betale mer for et produkt som er lett å reparere og som er merket som reparerbart. (SIFO). Dette stemmer med erfaringer fra Frankrike hvor de har innført en reparerbarhetsskala for en del produktkategorier.
- Hvor mye følelser vi har for produktet. Jo sterkere følelser, jo mer vil vi reparere uavhengig av pris.
- Hvor mye vi stoler på kvaliteten på reparasjonen, og om vi tror reparasjonen påvirker produktets levetid.
- Hvor skitten eller slitt produktet er. Skitne og oppskrapede produkter repareres sjeldnere enn rene og vedlikeholdte produkter.
- Produktgarantier og hvor godt man kjenner til dem. De færreste i Norge vet at de kan reklamere på klær i to år.
- Noen produkter forkastes før de mister funksjon eller ytelse, på grunn av moteendring eller andre grunner til at produktet blir overflødig.
- Om vi har alternativer. De fleste har vaskemaskin, men mange klær. At ett plagg får en skade gir ikke samme utfordringer i hverdagen.
- Forventet levetid. Det er stor forskjell på forventet brukstid eller levetid for ulike produktgrupper.
- Miljøhensyn er en av hyppigste årsakene til at man velger å reparere
Glidende overgang fra vedlikehold til reparasjon og oppgradering
Når vi rengjør og vedlikeholder ser vi hva som bør tas tak i. En sykkel trenger smøring og bytting av slitedeler. En vaskemaskin som ikke tømmes for lo, slites raskere. Rengjøring og vedlikehold er dermed viktig for å oppdage begynnende feil og motvirke eller utsette slitasje.
Getty Images/iStockphotoOgså for klær er det ofte slik at slitasje og mangler oppdages i forbindelse med vask og stell. Noen ganger er det ikke så mye som skal til – en skrue skal strammes til, en knapp syes i, en bukse legges opp eller nytt batteri skal kjøpes inn. En reparasjon kan også innebære å legge til nye funksjoner og oppgraderinger, som utsetter behovet for å kjøpe helt nytt.
Retten til reparasjon
Naturvernforbundet jobber blant annet med:
- 3 års reklamasjonsfrist
- 6 års reklamasjonsfrist for produkter med forventet levetid vesentlig over tre år.
- For produkter med forventet levetid over seks år, bør fristen for reklamasjon være knyttet til forventet levetid for varen elle enkeltkomponenten.
- God tilgjengelighet på reservedeler, manualer og verktøy.
- Forbud mot å fjerne funksjonalitet ved softwareoppdatering
- Utvidet produsentansvar med blant ansvar for å bekoste avfallshåndtering etter ferdig bruk.
- Naturvernforbundets lokal- og fylkeslag arrangerer sosiale fiksfester, kurs og andre arrangementer .

Prosjektstøtte fra Sparebankstiftelsen DNB gjør det mulig for oss å jobbe med å samle og formidle kunnskap, samt vise hvordan hver av oss kan gjøre ting smartere.