Flyttet for å spare miljøet

I dag har Øystein sykkelavstand til barnehage, skole og jobb.

solceller solcellepanel montering energi fornybar

Av: Øystein Ringstad Kristiansen

«Vi synes vi har gjort en del grep for å minske vårt avtrykk, men vi kan ikke si vi har mistet noe på veien. Et lavere karbonavtrykk betyr ikke lavere livskvalitet, heller tvert om».

I flere år pendlet jeg med bil mellom bosted i Halden og jobb i Fredrikstad, men fikk etter hvert en gnagende dårlig samvittighet for den belastningen pendlingen utgjorde på omgivelsene. Til slutt ble det nok, og jeg flyttet med familien (to voksne, to barn) til Fredrikstad. Her har vi sykkelavstand til alt (barnehage, skole og jobb).

Bedre bolig

Med flyttingen bød også sjansen seg for å gjøre en del grep med den nye boligen. Vi kjøpte en enebolig bygd i 1985 med en del behov for endringer. Et mål ble derfor å gjøre relativt enkle grep for å senke boligens energiforbruk innenfor en relativt stram økonomisk ramme. Vi investerte i solceller (4 MWh årlig produksjon) på taket og byttet ødelagte vinduer med nye og mer energiøkonomiske, noe som har senket strømforbruket drastisk. Når sparegrisen er fylt opp igjen, vil det bli flere solceller, og fossilbilen vil bli byttet ut med en som utelukkende går på strøm (må være en fantastisk følelse å kjøre bil på energi fra eget hustak).

Kortreist mat

For å redusere karbonavtrykket i forbindelse med matforbruk har jeg som husstandens kokk endret kjøttforbruket fra rødt til hvitt (mindre storfe, mer kylling og svin). I tillegg har vi kjøpt oss inn som anleggsbønder på en gård noen kilometer unna. Her høster vi sesongens grønnsaker, noe som gjør at vi ikke handler langtreisende grønt i butikken om sommeren og høsten. I tillegg er det morsomt å se gleden jentene (4 og 6 år) opplever når de får være med og høste grønnsakene selv, de lærer at maten kommer fra jorda, ikke fra butikkhylla.

Har også innsett at brukt er bra. Finn.no har mer og mer blitt vår ‘butikk’. Ski, sykler, redskap, bøker og mye annet kan kjøpes brukt uten at bruksgleden er noe som helst forringet.

Kortreist ferie

Har også hatt et mål om kun å reise med fly én gang i året (gjelder jobb så vel som fritid), og den reisen kan kun være innenlands. Dette innebærer at familiens ferieturer har begrenset seg til Norden, noe som på ingen måte har gjort opplevelsene mindre. Kortreist er bra, også når det kommer til reiser. Store opplevelser, for voksne såvel som barn, ligger i relativt kort avstand hjemmefra om man bruker kreativiteten litt.

Vi synes vi har gjort en del grep for å minske vårt avtrykk, men vi kan ikke si vi har mistet noe på veien. Et lavere karbonavtrykk betyr ikke lavere livskvalitet, heller tvert om.

Ønsker du å lese flere tips eller historier om hvordan du kan bidra til det grønne skiftet? Da kan du gå inn på naturvernforbundet.no/mittgronneskifte eller bestille boken Folkets klimadugnad