Folk marsjerte for klima over hele kloden

På mandag samles verdens ledere i Paris for å forhandle om en ny klimaavtale. Denne helgen gikk tusenvis av mennesker i gatene over hele kloden for å vise at de vil ha klimahandling.

Demonstrasjon for klimaetOle Gunnar Ons¿ien

Til sammen gikk 785.000 mennesker fra 170 land over hele verden som en del av Global Climate March. Det var hele 2300 markeringer for å si fra til verdens ledere om at vi trenger en sterk og rettferdig klimaavtale i Paris. I Norge var det 19 markeringer. Naturvernforbundet var med over hele landet, fra Hammerfest til Kristiansand.

– Med denne massive markeringen viser vi solidaritet med de som rammes av klimaendringer og at vi er mange som vil ta vare på livsgrunnlaget vårt. Nå må politikerne følge opp folkets krav om en ambisiøs og rettferdig klimaavtale i Paris, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Her har det vært arrangementer i Norge

Over 70 organisasjoner sto bak Folkets Klimamarsj i Oslo, fra Naturvernforbundet til Bondelaget, Den Norske Kirke, Fagforbundet, Framtiden i våre hender, Handel og Kontor, Islamsk Råd, Kirkens Nødhjelp, Klimavalgalliansen, Miljøagentene, Natur og Ungdom, Redd Barna, Spire, WWF til politiske partier og mange flere.

Med et fantastisk opptog gikk 3400 mennesker bare i Oslo bak parolene:

• Norge må bidra – kutt norske utslipp!
  • Klimaendringer sender folk på flukt – vi vil ha klimarettferdighet!
  • Grip muligheten – grønne jobber nå!

I tillegg til musikk og appeller var utenriksminister Børge Brende på plass på vegne av regjeringen. Sammen med Erna Solberg og Tine Sundtoft skal han delta på klimatoppmøtet i Paris.

– Norge må trappe opp innsatsen på hjemmebane for å ha troverdighet i forhandlingene og være et eksempel til etterfølgelse for resten av verden. Klimamarsjer over hele Norge er et tydelig tegn på at det er mange som vil at regjeringen gjør mer for å kutte utslipp hjemme, sier Haltbrekken.

Naturvernforbundet har en stor delegasjon i Paris og vil delta på innsiden og utsiden av forhandlingene. Følg med på www.naturvernforbundet.no/Paris

Torsdag 3. desember reiser Naturvernforbundet med klimatoget til Paris sammen med over 100 andre fra Norge.