Gi klærne dine forlenget levetid

Da Ingvill Kerob (37) så at klær ble kastet rett i søpla i barnehagen der barna hennes går, fikk hun nok.

Ingvill som har vokst opp «bak symaskina» i familiens tekstilbedrift, har alltid vært glad i god design og materialer. Hun er opptatt av kvalitet og godt håndverk. Hun vil at klær skal lages for å vare – lenge. Og at de skal repareres når de blir slitte. Etter noen år i Sveits ble hun også mer miljøbevisst, men opplevde at vi ikke hadde kommet like langt her i Norge.

Overforbruk

Ingvill har selv tre barn. To av dem går i barnehage. Da hun så at andre foreldre i barnehagen kastet klær rett i søpla, kom vendepunktet:

— Jeg måtte gjøre noe. Overforbruk er et av de største klimaproblemene. Ingvill følte et sterkt behov for å bidra til klimadugnaden. Hennes løsning ble å starte firmaet Min Klode, som reparerer slitte klær på en enklere måte.

Henter slitte klær i barnehagen

— Det er så viktig å gjøre det enkelt for folk. Folk har ikke lenger tid eller overskudd til å reparere egne klær. For de fleste er det også mye styr å levere ødelagte klær til skredder, mener Ingvill. Min Klode har inngått samarbeid med flere barnehager om å hente ødelagte klær som de reparerer og leverer tilbake på barnets plass.

— Vi ser at folk setter pris på at vi gjør det så enkelt for dem. Tilbudet er populært.

Vil lære barn å ta vare på det de har

— Det handler om respekt for ressurser. Jeg håper at vi kan lære barn å ta vare på det de har ved å gjøre reparasjon til en naturlig del av hverdagen. Derfor er enkle reparasjoner av barneklær satt til kostpris, og vi fokuserer først og fremst på samarbeid med barnehager.

Vil ikke bruke tid på prøverom

Ingvill mener klær har blitt så billige at vi har mistet respekten for dem.

— Vi ser ikke lenger hvilke ressurser de er, og gidder ikke å reparerer dem. Så vi bruker dyrebar tid i prøverommet på H&M, istedenfor å nyte livet. Men Ingvill tror folk flest vil bruke tiden sin på mer givende aktiviteter.

Ingvills tre tips til tekstilbærekraft

1. Om det ikke lukter skittent, eller ser skittent ut, er det ikke skittent. Ikke vask!

2. Reparer det som kan brukes videre, selg brukt eller gi det bort.

3. Kjøp mindre og kjøp brukt! Det finnes mange flotte butikker, app’er og nettsted for brukthandel.

Og sist, men ikke minst, snakk med barna om hvorfor du forsøker å kjøpe mindre ting og klær.

Ønsker du å lese flere tips eller historier om hvordan du kan bidra til det grønne skiftet? Da kan du gå inn på naturvernforbundet.no/mittgronneskifte eller bestille boken Folkets klimadugnad