Røde, grønne og gule stearinlys

Bolig

Stearinlys

Hvordan kose seg med levende lys uten å belaste klima, regnskogen og inneluften unødig?

Det selges hele 40 millioner stearinlys i norske dagligvarebutikker bare i desember. Det er ikke helt uproblematisk, men heldigvis er det mulig å ta gode miljøvalg.

ImageBegrens bruken av levende lys

Miljømerking anslår at utslipp ved brenning av parafinlys i Sverige tilsvarer utslippet fra 15 000 biler. Lysene er sjelden merket med hva de er laget av.

Stearin lages stort sett av palmeolje. Mesteparten av verdens palmeolje produseres i Sørøst-Asia, og oljepalmedyrking er en viktig årsak til rasering av regnskogen. Heller ikke om man bruker andre oljevekster, som raps, er rene stearinlys uproblematiske. Dersom alle parafinvokslysene på markedet skulle produseres ved bruk av vegetabilske oljer ville det nødvendigvis krevd masser av areal med verdifull matjord.

Brenning av stearinlys slipper også ut kjemikalier og partikler i innemiljøet.

ImageVelg svanemerkede stearinlys

De er laget av fornybare råvarer som ikke kommer fra bevaringsverdige skogmiljøer. Du får tak i dem flere steder.

ImageKjøp lys med lang brenntid

Brenntiden er ofte avmerket på emballasjen. Generell regel: Telys brenner halvparten så fort som kubbelys, som igjen brenner halvparten så fort som stakelys.

ImageKast aluminiumskoppen til telyset i metallreturen

Fjern stearinrester først.

ImageSørg for ren forbrenning og godt inneklima

Sett lyset bort fra trekken, klipp veka, luft godt og dropp duftlys og lys med glitter.

ImageBivoks er et miljøvennlig alternativ

Biene lager ikke bare honning, men også bivoks. Lys av bivoks regnes som et miljøvennlig, men eksklusivt, alternativ til tradisjonelle stearinlys. Honningcentralen selger lys av bivoks.