Hvilken miljøpolitikk vil SV ha?

Det er mye bra om blant annet natur og klima i programutkastet som SVs landsmøte skal behandle førstkommende helg, men Naturvernforbundet oppfordrer landsmøtet sterkt til å stryke punktet om at Ringeriksbanen skal bygges tidligst mulig.

Olav Erik Storm
Olav Erik Storm

Stortingsvalget i september kommer til å legge viktige føringer for natur- og klimaarbeidet i Norge framover.

– Naturvernforbundet jobber for å synliggjøre miljøsaken også i den kommende valgkampen og forsøker å få partiene til å vedta en bedre miljøpolitikk på landsmøtene sine, sier Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.

Miljøorganisasjonen har gitt innspill til programkomiteene og sendt inn konkrete endringsforslag til komiteenes programforslag. Nå er landsmøtesesongen i gang, og det blir nå spennende å se om partiene vil ta noen steg i riktig retning. Før hvert landsmøte presenterer vi en kort analyse av partiets forslag til partiprogram, der vi trekker fram noen eksempler på gode punkter og peker på konkrete formuleringer som bør endres.

Mye bra på olje, omstilling og areal

14.–16. mars samler Sosialistisk Venstreparti (SV) sine tillitsvalgte til landsmøte i Oslo Kongressenter. Programkomiteen i SV  foreslår grønn om stilling som ett av flere hovedsatsingsområder. Dette innebærer blant annet offensive klimakutt og å omstille samfunnet fra olje til fornybart gjennom en nasjonal omstillingsplan. I petroleumspolitikken vil programkomiteen blant annet stanse tildelingen av alle nye letelisenser, ikke fornye eksisterende lisenser på norsk sokkel samt innføre omstillingsavgift på utvinning av olje og gass. Dette er viktige signaler Norge trenger.

Innen arealplanlegging og naturforvaltning vil programkomiteen lovfeste et nasjonalt mål om arealnøytralitet og unngå nedbygging av natur så langt det går. Komiteen vil skjerpe kravene til konsekvensutredninger og innføre forbud mot nedbygging av myr og andre områder med høy evne til karbonopptak og -lagring og stort naturmangfold.  Programkomiteen vil opprette flere verneområder og utvide eksisterende samt restaurere natur i tråd med den internasjonale naturavtalen, i tillegg til å innføre midlertidig forbud mot flatehogst i naturskogene inntil naturverdiene der er kartlagt og vern avklart. Komiteen sier nei til gruvedrift på havbunnen, vil stanse tillatelser til leting etter og utvinning av mineraler på havbunnen og vil forby dumping av gruveavfall i fjord, sjø og vann.

Med programutkastet vil SV innføre en avgift på førstegangs bruk av materialer, i første omgang på plast og tekstil, samt kutte merverdiavgiften på bruktsalg og reparasjoner av elektronikk, klær og sko og husholdnings- og fritidsvarer.

Kraftpolitikken engasjerer, og her er det flere punkter der medlemmene i programkomiteen har delt seg på alternative forslag. Men de er enige om å prioritere bort en del kraftkrevende prosjekter og vil ikke elektrifisere sokkelen med kraft fra land.  Programkomiteen vil ha en ny strømprismodell, men det framstår uklart hvordan dette vil påvirke arbeidet med å energieffektivisere samfunnet, noe SV også har store ambisjoner om. Det er verd å nevne at det bare er et mindretall i programkomiteen som vil at SV skal være garantisten mot utbygging i verna vassdrag. Naturvernforbundet oppfordrer landsmøtet til å stemme for mindretallets forslag her.

Bra på samferdsel generelt, men bommer om Ringeriksbanen

SVs vil prioritere vedlikehold av vei og jernbane og har ellers mange gode punkter på samferdsel. Men det er likevel et konkret punkt på dette området Naturvernforbundet reagerer sterkest på, i negativ forstand, i SVs programutkast. Det gjelder forslaget om «at Ringeriksbanen skal ha byggestart tidligst mulig i perioden». Dette er et fellesprosjekt med motorvei og jernbane som gir betydelige klimagassutslipp og går over verdifull våtmark, dels med internasjonal vernestatus, og mye matjord. Naturvernforbundet er tydelig på at det er mye annet jernbanen akutt trenger penger til nå. Å framskynde dette prosjektet vil gjøre det umulig å lage bedre og mer klima- og naturvennlige løsninger for vei og bane mot Ringerike. Naturvernforbundet oppfordrer SVs landsmøte til å stryke det konkrete punktet om Ringeriksbanen. Det står et annet punkt i partiprogramutkastet som ivaretar behovet for kortere reisetid på Bergensbanen.

Om Nord-Norgebanen er programkomiteen delt. Naturvernforbundet støtter mindretallet, som ikke vil ha med et punkt om å realisere dette prosjektet.


Godt landsmøte!