– Ikke sint, bare veldig engasjert

– Joda, jeg er til dels enig med Erik Solheim, ler Maren Esmark i Naturvernforbundet i en kommentar til Solheims beskrivelse av miljøbevegelsen som «sint, nerdete og smal».

Maren Esmark portrett

– Men jeg er ikke sint, bare veldig, veldig engasjert, sier hun.

I et intervju med Natur & miljø etterlyser tidligere miljøvernminister Erik Solheim en bredere, mer positiv og mer strategisk miljøbevegelse. Les intervjuet her.

Masse blide naturvernere
Maren Esmark tok over som Naturvernforbundets generalsekretær i august 2012. Hun kjenner godt den miljøbevegelsen Solheim beskriver, etter mange år i WWF og som seksjonsleder for miljø hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus.

– Sint og smal er å ta litt i hardt i, og det viser jo også at Solheims fokus og kunnskap om miljøbevegelsen stammer fra Oslo. Naturvernforbundet er jo slettes ikke en smal organisasjon, til sammen jobber våre lokal- og fylkeslag med et enormt spenn av saker, og jeg opplever tvert i mot at det er masse blide naturvernere med glimt i øyet rundt om i landet, sier Esmark.

Hovedsatsning på naturglede
Hun er enig i Solheims kritikk om at debattene om CO2-håndtering, kompensasjon, kvoter og sertifikater ikke kommuniserer godt. I forbindelse med Naturvernforbundets hundreårsjubileum til neste år har budskap og profil utad vært mye diskutert.

– Vi må tørre å snakke om verdier som folk bryr seg om, naturen nær der folk bor, hverdagslige arter, storslagne landskap og også om helse og forbrukssaker, sier Esmark.

Nå jobber hun med det nye arbeidsprogrammet som skal lede Naturvernforbundet gjennom jubileumsåret 2014 og ut 2015. Der er «naturglede» foreslått som hovedsatsing. Det har kommet rekordmange innspill fra folk ute i organisasjonen, og Esmark kan rapportere om stor begeistring for hovedsatsingen.

– Sånn sett kom vi Solheim litt i forkjøpet, og det utkastet kom før hans bok, ler hun.

Vil ikke stå med lua i hånda
– Samtidig må jeg si at det er vår jobb å være sinte. Ære være Solheim for hans store innsats globalt, men det har skjedd en stille aksept for store naturødeleggelser med den rødgrønne regjeringen der vi opplever at næringsinteressene, med gruve- og petroleumsindustrien i førersetet, nå får tilgang til nye og sårbare områder og faktisk heies fremover av Giske og Borten Moe. Da skal ikke miljøbevegelsen stå med lua i hånden og smile og gi ros. Vår jobb er å tale naturens sak, og det kommer vi til å fortsette å gjøre, sier Esmark.