Kampen om de norske ulvene

Senterpartiet vil utrydde ulven i Norge, og i Fremskrittspartiets utkast til program er ulven fritt vilt. Nå mobiliserer miljøbevegelsen, og saken har fått oppmerksomhet i utlandet. Kampen om de norske ulvene er i gang.

Kaido Karner

– Det er uverdig og forkastelig at noen vil utrydde ulven. Det er viktig at det nå mobiliseres bredt. Vi må ha mer ulv i Skandinavia. Ulven er en kritisk truet art. Den har også en viktig økologisk funksjon i naturen, det har verken forvaltningen eller partiene som vil ha den bort forstått, sier Arnodd Håpnes, biolog og fagleder i Naturvernforbundet.

– Skremt
Sammen med 24 andre nordiske miljøorganisasjoner sendte Naturvernforbundet i november brev til statsministrene i Norge, Sverige og Finland med krav om en felles og mer ansvarlig rovdyrpolitikk.

– Vi er skremt over mangelen på tiltak for å bedre situasjonen og sikre langsiktig overlevelse av ulv i Fennoskandia, skriver organisasjonene i brevet til Jens Stoltenberg, Fredrik Reinfeldt and Jyrki Katainen.

I tillegg til Naturvernforbundet er WWF i Norge, Sverige og Finland, Naturskyddsföreningen og Foreningen Våre Rovdyr blant organisasjonene som står bak. De ber Norge, Sverige og Finland om å gå sammen om å lage et felles rammeverk for en ansvarlig, ambisiøs og langsiktig ulvepolitikk.

Status ulv
I Sverige er det cirka 300 ulver, mens det bare er 25 i Norge. Ulven er blant landets mest utrydningstruede dyr. For arter som lever på grensen til utryddelse settes det gjerne i verk tiltak for å redde dem. Det gjelder fjellrev, dverggås, klippeblåvinge og rød skogfrue, men det gjelder ikke ulv. Det som gjøres for kritisk truede ulver i Norge er å jakte på dem. I fjor ble ni drept i lovlig jakt, tre i skadefelling og seks i lisensjakt. I oktober i fjor ble det gitt en jaktkvote på åtte dyr. Samtidig kom forslaget fra Senterpartiet om å regne grenseulvene inn i det norske bestandsmålet. Blir det godtatt, kan man skyte enda flere av de helnorske ulvene.

– Har viktig en funksjon
Naturvernforbundet reagerer kraftig på Senterpartiets forslag.

– Forskere sier at vi trenger en minimumsbestand på 500 dyr for å sikre ulvens overlevelse i Sør-Skandinavia. Da er det en selvfølge at vi må ta et større ansvar. Som et første steg bør bestandsmålet økes til fra tre til ti ynglinger i året i Norge, sier Håpnes.

– Ulven har en viktig funksjon i økosystemet. Den sørger for god balanse mellom beitegrunnlag, hjortedyr og rovdyr. Den tar ut svake byttedyr og holder bestanden av rødrev i bedre balanse, noe som er viktig for å redusere presset på fjellrev og hønsefugler. I Yellowstone fikk de oppblomstring av biologisk mangfold da de gjeninnførte ulv, forteller Håpnes.

Vekker oppsikt i utlandet
Saken har også fått oppmerksomhet i utlandet. 20. november skrev den britiske kommentatoren George Monbiot en svært kritisk artikkel i avisen The Guardian. Monbiot ble også intervjuet på direkten i en debatt i Aktuelt på NRK2.

– Det ekstreme som Senterpartiet og en hard kjerne av deres støttespillere prøver å oppnå, kan vise seg å være det beste som har skjedd for ulvebestanden i landet. Ved å sprenge myten om norsk miljøinnsats og sette landet i en pinlig situasjon internasjonalt, kan nordmenn bli tvunget til å våkne opp og se hva som blir gjort i deres navn, skriver Monbiot.

– Umulig å ha ulv i Norge
Tidligere landbruksminister Lars Peder Brekk fra Senterpartiet deltok i debatten på NRK2, hvor han sa rett ut at Senterpartiet vil utrydde ulven i Norge. Det samme står i partiets utkast til program for neste stortingsperiode.

– Hvorfor vil dere utrydde ulven?

– Bosettings- og landbruksstrukturen gjør det umulig å ha levedyktige bestander av alle de store rovdyrene innenfor de norske grensene, sier Erling Sande, miljøpolitisk talsmann for Senterpartiet.

Partiet vil inngå en arbeidsdeling med nabolandene for å sikre det biologiske mangfoldet sammen.

– Det er naturlig at Norge har et ansvar for gaupe og jerv, at vi har noe bjørn, men at ulven blir sikret overlevelse i områder lenger øst der det også geografisk og bosettingsmessig ligger bedre til rette for det, sier Sande.

– Tatt med buksene nede
– Et parti som i 2012 går ut og vil utrydde en art fra norsk natur fortjener ingen plass på Stortinget. Hele 80 prosent av Norges befolkning ønsker ulv i Norge, det bør Senterpartiet merke seg, sier Nina Jensen, leder i WWF Norge.

– Det er oppsiktsvekkende at Norge som oppfattes som en miljøforkjemper, nå blir tatt med buksene nede fordi deler av Regjeringen går ut og ber om utryddelse. Det blir ikke spesielt godt mottatt i andre land, og det strider mot internasjonale forpliktelser og vår egen naturmangfoldlov, sier Jensen.