– Kommunene må bidra

Jernbaneverket overleverte i dag sin intercity-utredning til samferdselsministeren. Den viser at det er mulig å bygge ut det såkalte intercity-trianglet mellom Halden, Lillehammer og Skien til moderne dobbeltspor på ti år. Naturvernforbundet mener kommunene sitter med nøkkelen for å få det til å bli en suksess.

Et rødt tog kjører gjennom et nokså flatt jordbrukslandskap

Politikerne har nå fått mye verdifull kunnskap. Nå er det viktig at jernbaneutbygging prioriteres framfor fortsatt motorveiutbygging på Østlandet, sier Holger Schlaupitz, fagleder i Naturvernforbundet.
 

Større gevinst med kommunene

Miljøgevinsten av togutbyggingen kommer ikke av seg selv, ifølge Schlaupitz:

– Nytteeffekten av en utbygging avhenger av at kommunene tilrettelegger for mer togtrafikk og mindre bilbruk. Dette kan de for eksempel gjøre gjennom å plassere nye boliger og arbeidsplasser nær stasjonene, og ellers prioritere miljøvennlige transportløsninger foran privatbilen, forklarer han.

– Når staten nå forhåpentlig vil bruke store summer på å bygge ut jernbanen, så er det ikke for mye forlangt at kommunene følger opp og forplikter seg til å føre en politikk som gjør at flere velger tog framfor bil. Staten bør stille krav om dette, understreker Schlaupitz.
 

Kan være første steg i høyhastighetsutbyggingen

Jernbaneverkets utredning viser at utbygging av toglinjene til Halden, Lillehammer og Skien ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt dersom de bare skal trafikkeres av intercity-tog og godstog.

Men utredningen viser også at utbygging av intercity-trianglet kan være første etappe av nye høyhastighetsbaner.

– Dersom banene mot Halden og Lillehammer blir første etappe av nye høyhastighetsbaner videre mot Göteborg og Trondheim, vil utbygging av disse to intercity-banene bli samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekter. Det er et interessant poeng, påpeker Schlaupitz.

Han understreker at det i et kortere tidsperspektiv også er viktig å bygge ut banene fra Oslo-området mot Halden og Lillehammer for å gjøre dagens langdistansetog mer attraktive.

Også godstrafikken mot Göteborg og Trondheim på bane, som er avhengig av bedre og mer forutsigbare spor å kjøre på, vil få bedre kår ved en utbygging.
 

Nye tall på høyhastighetstog og klima

Ved framlegging av Høyhastighetsutredningen i januar var det fokus på at det vil ta noen tiår før klimagassutslipp fra bygging av nye baner «tjener seg inn igjen». I intercity-utredningen er det brukt et en annen beregningsmetode på dette klimabudsjettet.

– Med denne utredningens tall blir denne inntjeningstida vesentlig kortere. Dette gjelder også for høyhastighetsbanene mellom landsdelene, som Jernbaneverket nå har presentert nye beregninger for.

– Dette er interessant. Det viser at forutsetninger og metodevalg har svært mye å si for beregningen av klimaeffekten i samferdselsprosjekter. Dette trenger vi en grundig debatt om før samferdselsministeren legger fram nesten Nasjonal transportplan våren 2013, avslutter Holger Schlaupitz.