Mardalsfossens sterke forsvarer er borte

Sigmund Kvaløy Setreng har gått bort. «Få har betydd mer for natur- og miljøkampen i dette landet. Du ga oss ballasten. Takk Sigmund!», skriver Lars Haltbrekken i dette minneordet.

«Neimen! Der er jo alle vennene mine». Døra i den gamle folkevogna blei slått opp og ut storma Sigmund. Radioreporteren fra NRK som kom sammen Sigmund, prøvde desperat å henge seg på i det han storma fram og satte seg ned midt blant oss. «Oss» var en gjeng fra Natur og Ungdom som blokkerte arbeidet med den nye motorveien mellom Trondheim og Værnes. Sigmund kom med NRK for å lage en reportasje om sivil ulydighet i miljøkampen. Han ble den første politiet bar bort. NRK fikk et hektisk intervju. Du måtte delta Sigmund, du klarte ikke å stå på siden og bare se på.

Noen år tidligere, midt mellom hesjestaurene på slektsgården i Budalen i Sør Trøndelag traff jeg deg første gang. Du foreleste om økofilosofien, om Mardøla og Alta, om ikkevold og Gandhi. Betalinga vi ga var å hjelpe til med hesjinga. Ofte måtte du rydde opp på hesjestrengene etter oss. På kvelden tok du oss med i buddhisttempelet ditt på stabburet og viste fram lårbeinet til kameraten din fra Nepal. Ofte spilte du på det også.

Du var alltid siste post på programmet på Natur og Ungdoms seminarer. Frokosten neste morgen var tidsgrensa di. Som da vi sovna klokka tre om natta, midt i foredraget ditt, i et militærtelt i Øygarden, utenfor Bergen. Du lista deg ut, dro den grønne finlandshetta di nedover hodet og brølte som besatt i det du storma inn i teltet igjen. Så fortsatte foredraget.

Du tok filosofien ut i praktisk handling. Uten handling var filosofien lite verdt. Bildene fra Mardøla viser Arne Næss, men det var Sigmund som dreiv det hele, sammen folka i Eikesdalen. Arne kom opp natta før politiet slo til. Siden ble det Alta og Innerdalen og naturens nei til EU. Samarbeidsgruppene for natur og miljøvern (snm) som Sigmund starta, danna grunnlaget for alt vi har sett av miljøaksjoner i Norge. Ikkevold var alltid rettesnoren.

Vi er svært mange som er Sigmund evig takknemlig for all kunnskap og inspirasjon. Få har betydd mer for natur- og miljøkampen i dette landet. Du ga oss ballasten. Takk Sigmund!

Lars Haltbrekken