Bytting av klær, leker og sportsutstyr

Det geniale med å bytte, er at man skaffer seg noe nytt uten å belaste lommeboka eller miljøet!

Bytting av ting man ikke bruker lenger er noe man kan gjøre hele året, og det kan like gjerne være en hyggelig kveld med venner eller naboer, som et større arrangement. Bytting er både sosialt og lett å gjennomføre! Å forlenge klær og utstyrs leve- og brukstid er et svært godt miljøtiltak, og bytting er en fin måte å gjøre dette på.

Den store klesbyttedagen arrangeres hvert år i mars/april, av Naturvernforbundet. Meld inn arrangementet deres og få hjelp til planleggingen på Klesbyttedagen

Arrangerer byttedag i boforeningen

• Bestem tid og sted. Sett gjerne av et par timer til opprigg. Ta imot  klær/ting både før og underveis i arrangementet slik at dere  får lagt frem mest mulig før folk begynner å titte. For et middels stort byttearrangement bør dere være minst 3–4 frivillige.
  • Lån gjerne noen klesstativ og kleshengere fra et felleslokale,   eller en butikk i nærheten.
  • Bruk bord, hyller, klesline eller andre ting dere har tilgjengelig til å stille ut tingene. Det gjør utstillingen penere og lettere for deltakerne å se gjennom.
  • Skap oversikt ved å skille klær/ting i kategorier.
  • Ta imot maks syv rene og pene plagg/ting fra hver person, og gi byttekuponger til deltakerne per innleverte ting. Ved å ikke tillate innlevering av store mengder hever man kvaliteten, og folk går hjem med ting de faktisk kommer til å bruke.
  • Overskudd fra byttingen bør leveres til veldedighet.

Bytt til deg lokale frø og planter

Et stort artsmangfold av lokale blomsterplanter er det beste for pollinerende insekter. Gjennom
sommeren kan man samle frø fra planter i hagen eller i nærområdets veikanter, som man kan så i boforeningens fellesområder, egen hage, eller ta med på byttemarked. Stiklinger og småplanter kan også byttes. Det er viktig at man ikke samler og planter frø eller stiklinger fra fremmedarter som sprer seg og fortrenger lokale planter.

Her kan du lese mer om naturvennlig hage

Disse aktørene kan bistå din boforening med bytting

• Den store klesbyttedagen: Naturvernforbundet bistår over 120 arrangementer over hele landet hver mars/april. Meld inn ditt arrangement, få materiell og hjelp til planleggingen
  • Framtiden i våre hender: lokallag over hele landet arrangerer klesbytting