Miljøregnskap norske kommuner 2015

Nedbygging av sårbar natur. Tusenvis av kjøretillatelser i skog og mark. Klimagassutslipp, avfall og strømforbruk. Lurer du på hvordan forholdene er der du bor? Natur & miljø har laget miljøprofil for alle norske kommuner. Finn din kommune her!

Norge, kart

Finn din kommunes miljøprofil i denne pdf-en! (30,2 MB)

Les også:

Hva gjør din kommune for miljøet?
Hvor mye kastes, hvor mye gjenvinnes, hvor mye slippes ut, hvor mange rovdyr drepes og hvor mange el-biler er det der du bor? Natur & miljø har laget en enkel miljøprofil for din kommune og sammenlignet innsatsen til dagens kommunepolitikere med deres forgjengere.

Med rett til å dispensere
Forbudet mot bygging i strandsonen er ikke mye verdt når kommunestyret settes. Kommunepolitikere må ta skylden for at en lang rekke arter og naturtyper i dag er truet, mener biologiprofessor Dag Olav Hessen.

Der ingen skulle tro at noen får bo
Det er forbudt å bygge i strandsonen, langs elver og i naturområder. Likevel får nesten alle som søker tillatelse. Tall Natur & miljø har undersøkt viser at kommunene sier ja til 86 av 100 nybygg i områder med byggeforbud.

Vi har også laget en samling med regneark, hvor du får oversikt over tallgrunnlaget for alle kommunene i ditt eget fylke:ØstfoldAkershusOsloHedmarkOpplandBuskerudVestfoldTelemarkAust-AgderVest-AgderRogalandHordalandSogn og FjordaneMøre og RomsdalSør-TrøndelagNord-TrøndelagNordlandTromsFinnmark

– Still partiene til veggs!

– Valget i høst blir utrolig viktig for miljøsatsingen i kommunene i årene framover. Det viser ikke minst oversikten til Natur & miljø.

Det sier Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken i en kommentar til Natur & miljøs miljøregnskap for norske kommuner.
– Skjebnen til mange naturområder avgjøres lokalt. Særlig nå som
Lars Haltbrekken, leder i NaturvernforbundetRegjeringen har varslet at den vil ha mindre innblanding fra staten, selv om viktige naturverdier står på spill. Et av våre nystarta lokallag, Naturvernforbundet i Arendal jobber nå for å berge byens bymark. Ny E18 med tilførselsvei, vil skjære tvers gjennom marka og ødelegge store deler av den. Kommunestyret har velsignet planene og Fylkesmannen trakk sin innsigelse. Valget gir bymarka i Arendal en mulighet for omkamp. Saken i Arendal er bare ett av mange eksempler. Min oppfordring er å bruke valgkampen, still partiene til veggs og utfordre dem på natur og miljø, sier Haltbrekken.

Les også:

Hva gjør din kommune med miljøet?

Der ingen skulle tro at noen får bo