Nasjonalparkplanen – stå løpet ut!

Langsua nasjonalpark, som blir en utvidelse av Ormtjernkampen nasjonalpark, er det nest siste området i Sør-Norge som gjenstår av Stortingets nasjonalparkplan fra 19931. 1/3 av det opprinnelige utredningsområdet for den nye parken står i fare for å bli tatt ut. Lokale aktører har lyktes i å redusere planene med 400 km2, nå arbeides det for også å få ut ”Fullsenn landskapsvernområde” på vel 250 km2. .

– Nasjonalparkplanen er svært viktig i arbeidet for å ta vare på den norske naturarven, skriver Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken i et brev til satsminister Stoltenberg og miljøvernminister Solheim. Men Naturvernforbundet peker også på at Langsua-planene nå må realiseres uten at enda flere viktige områder tas ut, og i brevet vises det bl a til at Hovsjøen Naturreservat er tatt helt ut av planen til tross for store og viktige verneverdier.

Fullsennområdet inneholder stølsmiljøer med slåttemark og slåttemyr i alpin sone som er av nasjonal verdi. Slike områder er i liten grad innlemmet i andre norske verneområder. Fullsenn er et sentralt leveområde for arter som Oppland har et spesielt ansvar for i nasjonal og internasjonal sammenheng: Myrhauk, dobbeltbekkasin, fjellmyrløper, skjeggklokke og handmarinøkkel. Området har også viktige kvartærgeologiske forekomster.

Haltbrekken skriver videre: – De avgrensningene som nå er foreslått av Fylkesmannen i Oppland representerer etter Naturvernforbundets vurdering et minimum av det som er faglig forsvarlig for å sikre helhet, spennvidde og mangfold i naturtyper og landskapsverdier. Naturvernforbundet mener derfor det er avgjørende at fylkesmannens forslag om vern av Fullsenn Landskapsvernområde følges når Ormtjernkampen utvides og blir til Langsua nasjonalpark.

Les hele brevet her