Natur & miljø komplett på nett

– Dette er en milepæl i arbeidet med å gjøre norsk miljøbevegelses historie tilgjengelig på nett. Det sier redaktør Kristian Skjellum Aas i Natur & miljø.

Naturvernforbundets medlems- og fagblad Natur & miljø har blitt utgitt siden 1989. Nå er det digitale arkivet til magasinet komplett, og alle utgaver ligger tilgjengelig på magasinets nettside www.nogm.no/arkiv. Det er scannede eller digitale utgaver av papirbladene som er lagt ut, og magasinet vil fortsatt bli utgitt på papir, fem ganger i året. I tillegg vil nettsiden www.nogm.no bli oppdatert med større og mer aktuelle saker, mer bakgrunn og utfyllende opplysninger.

49 år med miljømagasiner
– Natur & miljø har vært gjennom mange faser, og hadde en periode på 1990-tallet et opplag på over 40 000. Fortsatt er magasinet godt likt av både medlemmer og abonnenter, og øker i opplag, selv om det er langt frem til nivåene på 1990-tallet, sier redaktør Kristian Skjellum Aas.
Naturvernforbundets produksjon av fagblader begynte i 1965, med magasinet Norsk Natur. Naturvernforbundet feirer således neste år 50 år med magasinproduksjon. I 1989 ble Norsk Natur sammenslått med Miljømagasinet. Navnet på nyskapningen ble Natur & miljø, et navn som har stått seg frem til i dag.

Vil digitalisere alt
Redaksjonen arbeider nå med å digitalisere alle utgaver av Norsk Natur helt tilbake til 1965. De fleste av disse er allerede tilgjengelige på nettsiden. I tillegg er det en ambisjon å nettpublisere alle de andre magasinene Naturvernforbundet har produsert.
– Miljøjournalen, vårt nyhetsblad som ble utgitt mellom 2005 og 2009, er allerede ute. I tillegg kommer alle utgaver av Natur & miljø Bulletin, som ble produsert fra 1989 til 2004 med opp til 24 utgaver årlig, på nett så snart som mulig, lover Aas.