Naturvernforbundet gjør deg energismart

Fredag lanserer Naturvernforbundet nettstedet Energismart.no, for å gjøre det lettere å spare energi i hjemmet.

Fredag denne uken vil Naturvernforbundet lansere nettsidene energismart.no , som gir deg tips til hvordan du kan spare strøm både gjennom oppgradering av boligen, bedre energivaner og smarte forbrukervalg.  – Energibesparende produkter er en god investering, både for miljøet og lommeboka på sikt. Det eneste folk trenger, er skikkelig informasjon om hvordan de kan spare. Derfor er vi glade for å kunne tilby en grundig oversikt for dem som vil leve og forbruke så energismart som mulig, smiler Maren Esmark, generalsekretær for naturvernforbundet. .

Norske husholdninger bruker gjennomsnittlig 23 000 kilowattimer i året. I en vanlig bolig går rundt 60 prosent av energiforbruket til oppvarming av rom, omtrent 15 prosent brukes til varmtvann, mens lys, matlaging og elektriske apparater står for de siste 25 prosentene. På Energismart.no vil det være råd for dem som vil redusere strømforbruket i huset gjennom energismarte oppgraderinger.

Lar deg sammenligne produkter

Energismart.no inneholder også oversikt over de mest energismarte alternativene for apparatene i huset som bruker mye strøm, som vaskemaskin, tørketrommel, fryseboks, TV og oppvaskmaskin. En studie gjort for organisasjonen Greennudge viser at folk velger miljøvennlig hvis de får nok informasjon.

– De fleste av oss sammenligner priser og forhandlere før vi gjør store innkjøp. Nå får vi også en god mulighet til å sammenligne strømforbruk. Den billigste og mest miljøvennlige energien som finnes, er den vi ikke bruker, sier Maren Esmark.