Norge tungt inne i utslippsgigantene

Statens pensjonsfond har investert i 44 av de 90 verste utslipperne i verdenshistorien. I tillegg står Statoil for cirka 0,3 prosent av verdens samlede utslipp av klimagasser. – Noen av inntektene kommer fra disse selskapene. Da ville det være svært inkonsekvent om fondet skulle utelukke investeringer i de samme selskapene, sier statssekretær Paal Bjørnestad i Finansdepartementet.

Den britiske avisen The Guardian publiserte i går en liste over de nitti utslipperne som har skapt klimakrisen som verden nå står stilt overfor. Disse selskapene er ansvarlig for 63 prosent av verdens totale utslipp av klimagasser siden 1750.

En gjennomgang Naturvernforbundet og Natur & miljø har foretatt viser at det norske oljefondet har investert i 44 av de 90 verste utslipperne. Av disse er 38 investoreide og seks statlige selskaper. Investeringene utgjør totalt 163 milliarder kroner, hvorav 154 milliarder er i investoreide selskaper og 9 milliarder er i statlig eide selskaper.

– Et stort ansvar
– Vi påtar oss et stort ansvar for en kokt klode om vi ikke straks trekker oss ut av disse selskapene. Norge er tungt inne i mange av de 90 verste klimaforurenserne i verden, sier Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken, som for øyeblikket er på FNs klimatoppmøte i Warszawa.

– Statoil har også et stort ansvar for de dramatiske klimaendringene med tørke, redusert matproduksjon og store oversvømmelser som vi står overfor om ikke utslippene reduseres kraftig og en stor andel av de allerede oppdagede fossile ressursene blir liggende, sier Haltbrekken.

– Inkonsekvent å utelukke oljeselskaper
– Målet for Statens pensjonsfond utland er høy avkastning med moderat risiko. Denne avkastningen skal finansiere offentlig velferd i generasjoner fremover. Gjennom eierskap har vi mulighet til å påvirke selskaper. Selger vi oss ut mister vi denne muligheten – uten at selskapene får andre insentiver til å redusere sine klimautslipp. Vi har allerede en systematisk tilnærming til hvilke selskaper som skal utelukkes fra fondet. Etikkrådet gir råd om utelukkelser til departementet basert på kriterier som har vært diskutert i Stortinget flere ganger.
– Rapporten trekker frem selskaper som produserer fossile brennstoff. Av selskapsnavn som særlig trekkes frem er store internasjonale oljeselskaper. Da skal vi ikke glemme hvor inntektene til Statens pensjonsfond utland utelukkende kommer fra – fra olje- og gassproduksjon på norsk sokkel. Noen av inntektene kommer fra produksjon på norsk sokkel fra de samme selskapene som trekkes frem i rapporten. Da ville det være svært inkonsekvent om fondet skulle utelukke investeringer i de samme selskapene, sier statssekretær Paal Bjørnestad i Finansdepartementet i en kommentar på e-post.

Kilde: The Guardian/Climate Accountability Institute

STATLIG EIDE SELSKAPERMILLIARDER KRONER INVESTERT Gazprom 5,920 PetroChina 0,007 Petronas 0,310 Rosneft  1,835 Ecopetrol 0,803 Sinopec  0,036 SUM8,911

Kilde: The Guardian/Climate Accountability Institute