Norges klimastjerne faller

På en internasjonal rangering av lands klimainnsats faller Norge stadig lavere. Den ferske undersøkelsen ble lagt fram mandag morgen i Doha i Qatar.

På indeksen faller Norge fra fjorårets 20. plass til 31. plass i år. Danmark og Sverige topper undersøkelsen på henholdsvis 4. og 5. plass, mens de tre topplassene står tomme. Norges klimainnsats generelt blir nå kategorisert som ”dårlig” (poor), og utviklingen i norske klimagassutslipp som ”svært dårlig”.

Det er i forbindelse med klimatoppmøtet i Doha denne uka at analytikerne i tyske GermanWatch i samarbeid med Climate Action Network i Europa la fram The Climate Change Performance Index” for 2013.

Undersøkelsen påpeker at mens Norge har verdens nest høyeste andel av fornybar energi i kraftforsyningen, har det funnet sted en dramatisk økning i produksjon av elektrisitet og varme fra fossilgass. Økt oljevirksomhet bidrar altså sterkt til Norges fallende klimastjerne på den anerkjente rangeringen. I GermanWatch sin dom trekker også norsk nasjonal klimapolitikk ned, samtidig som den internasjonale innsatsen trekker opp.

– Klimaet reddes ikke av snakk. Utslippene må kuttes, her har Norge mye ugjort, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet, som er tilstede i Doha.
– Norge har i altfor stor grad basert seg på kjøp av klimakvoter. Flere av disse har tvilsom klimaeffekt og fører til store miljø- og helseproblemer for lokalbefolkningen.

Norge gjør det bra internasjonalt gjennom blant annet satsingen på bevaring av regnskog. For dette får vi ingen klimakvoter. Dette er et arbeid Naturvernforbundet støtter, men det må komme i tillegg til utslippskutt i Norge.

Undersøkelsen fra GermanWatch ser blant annet på utslippstrenden i landene og på størrelsen på utslippene i forhold til energibruk, økonomi og befolkning. I tillegg har GermanWatch snakket med nasjonale eksperter som har vurdert landenes innsats.

Hele undersøkelsen finnes her: http://germanwatch.org/en/ccpi