Ny nasjonalpark!

Med opprettelsen av Langsua nasjonalpark er regjeringen i havn med nasjonalparkplanen fra 1993 for Sør-Norge. Initiativet kom opprinnelig fra Naturvernforbundet i Oppland. – Svært gledelig, men parken skulle vært større, sier leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken.

Ole Morten Fossli, fylkeskoordinator for FNF (Forum for Natur og Friluftsliv hvor Naturvernforbundet er en av flere samarbeidende natur- og friluftsorganisasjoner) er også fornøyd med vedtaket, spesielt  når det gjelder grensene for selve Langsua nasjonalpark og at tilliggende naturreservater som Kjølåne, Røssjøen og Hynna har blitt videreført fra verneforslaget. – Vi er også fornøyd med at landskapsvernområdet i Espedalen er vedtatt. 1000 km2 med verdifull fjellnatur er nå sikret for kommende generasjoner, konstaterer Fossli.

Samtidig ristes det på hodet av at det store, tilstøtende “Fullsenn landskapsvernområde” er tatt ut av planen. – Umiddelbart uforståelig og faglig uten begrunnelse, sier Fossli. – De reelle konfliktene i det foreslåtte landskapsvernområdet var marginale, og store innrømmelser var gitt både i forhold til grenser og bestemmelser. Dette hadde ivaretatt også brukerinteressene i området på en utmerket måte. Området er blitt offer for en politisk hestehandel på bekostning av godt dokumenterte nasjonale verneverdier. Fullførelsen av Nasjonalparkplanen i Sør-Norge har dermed fått en unødvendig ripe i lakken. Fossli knytter dog et håp til regjeringens ønske om at det inngås en frivillig avtale med berørte kommuner om at områdene skal forvaltes slik at hyttebygging unngås.

Haltbrekken minner også om at dette kunne  gått mye verre. Norges minste nasjonalpark Ormtjernkampen er nå mangedoblet i størrelse og viktige områder  er sikret. – Stor honnør til regjeringen for at nasjonalparkplanen nå nærmer seg fullføring.

Samtidig støtter han FNF i Oppland som nå vil utfordre grunneierne utenfor det vedtatte verneområdet til å synliggjøre en plan for hvordan de dokumenterte naturkvalitetene kan ivaretas i et 50 års perspektiv.