På fredskorpsutveksling til Naturvernforbundet

Forrige uke kom Ghanendra fra Nepal og Emanuel fra Tanzania til Norge på fredskorpsutveksling. Her skal de jobbe i et år med energi, klima og miljøvern i Naturvernforbundet.

Picasa

Ghanendra er 35 år gammel og utdannet elektroingeniør. Han har jobbet i 11 år med mikrokraftverk i landsbyer uten strøm i Ilam, Nepal. Naturvernforbundet har samarbeidet med organisasjonen hans siden 2007, men stort sett gjennom utveksling mellom Nepal og våre partnerland i Afrika. Namsaling Communty Development Center (NCDC) har utviklet en helt spesiell ekspertise innen effektive ovner til matlaging og det er denne kunnskapen vi nå eksporterer til våre partnere i Afrika. Her i Norge ønsker Ghanendra og bli bedre kjent med organisasjonen vår og se hvordan vi jobber med fornybar energi. Han vil også assistere oss med vårt Ren-Energi program i Afrika.

Emanuel er 28 år gammel og utdannet geograf, men med fokus på miljøvern. Han jobber til vanlig for vår partnerorganisasjon TaTEDO i Tanzania med klima. I Norge ønsker han å jobbe med olje, gass og klima. Han ønsker spesielt å besøke våre lag i nord og lære av hvordan man har klart å bekjempe oljeindustrien i Lofoten. Statoil er et av de største oljeselskapene i Tanzania og han vil derfor også fokusere en del på dem her i Norge.

Begge våre nye fredskorpsere gleder seg veldig til å tilbringe dette året med oss og håper på å få invitasjoner fra organisasjonen slik at året blir enda mer spennende.

Kontakt:

Ghanendra Bhandary Mobil: 48635576 E-post: gb@naturvernforbundet.no