Plastfri sjokolade på fotballkamp

Naturvernforbundet lanserte i våres kampanjen #plastfrisjokolade for å sette fokus på forsøplingsproblematikk knyttet til emballasje. Odd Ballklubb har latt seg inspirere og tilbyr nå plastfri sjokolade på Skagerrak Arena. Naturvernforbundet var tilstede under NM-semifinalen på Skagerrak Arena for å se hvordan opplegget fungerer i praksis.

Plastreduksjon er et prioritert tema for Naturvernforbundet, derfor heier vi på gode innovative løsninger som erstatter plasten.

For å sette fokus på forsøplings-problematikk relatert til sjokolade og snacks produkter lanserte Naturvernforbundet i våres kampanjen «Plastfri sjokolade». Kampanjen har som mål å være en pådriver for bedre emballasje-løsninger enn plast der hvor dette er mulig.

Det har vært mye fokus på plastreduksjon og nye løsninger på diverse festivaler og kulturarrangementer. I fotballen har flere engelske klubber kuttet i plastbruken og en stor andel av britiske fotballfans ønsker seg mindre plast på stadion. Vår britiske partnerorganisasjon Friends of the Earth UK lanserte i høst kampanjen «PlasticFreeFootball». Denne har på kort tid fått over 40 000 underskrifter.

I Norge har ingen tatt opp tråden, før nå. Inspirert av plastfri sjokolade kampanjen og som et ledd i sin egen miljøstrategi har Odd Ballklubb bestemt seg for å kutte plastemballasje og faktisk tilby plastfri sjokolade på Skagerak Arena. I stedet for den vanlige emballasjen tilbyr man sjokoladen i kopper laget av bi-produkt fra sukkerproduksjon.

Ifølge arrangement og privatmarkedssjef i Odd Ballklubb Line Refsdal har tilbakemeldingene fra publikum vært utelukkende positive. Videre forteller Refsdal at de både sparer penger og reduserer avfallsmengden ved å gjøre det på denne måten.

Odd er først ute i Norsk eliteserie, og ved å gjøre dette sparer man rundt 250 kilo med plast over en sesong. Vi vil utfordre flere klubber til å ta grep og redusere sitt plast-avtrykk. Det trenger ikke å være vanskelig og med noen enkle tiltak kan man gjøre en forskjell.