Politisk spill framfor klimaløsninger

– Venstre og KrF skal ha honnør for å ha gjort et svart miljøbudsjett litt grønnere. Men etter å ha sett budsjettforslagene fra opposisjonen er det flertall på Stortinget for en mer ambisiøs miljøpolitikk enn dette, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

– Det er synd at politisk spill skal stå i veien for gode løsninger for naturen og klimaet, mener Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Naturvernforbundet har gått igjennom statsbudsjettet, og mener summen er et budsjett som er alt annet enn ambisiøst på vegne av klima og miljø.

Neste år blir det billigere å kjøre forurensende biler, det burde blitt betydelig dyrere. Prisen på forurensning må opp, ikke ned dersom vi skal kutte utslipp av klimagasser og helseskadelig luftforurensning, sier Haltbrekken

Selv om det ferdige budsjettet inneholder flere grønne justeringer, mener Naturvernforbundet at endrnigene er for små.

–  Venstre og KrF har klart å unngå det dramatiske kuttet i skogvernet, men Høyre bryter stadig løftene fra valgkampen i fjor, da de sa de skulle verne mer skog enn de rødgrønne. Skogvern er viktig for å ta vare på de plante- og dyreartene i Norge som er trua av utryddelse. Halvparten av dem bor i skogen, sier Haltbrekken.  – Også økningen i vedlikehold av jernbane er bra, men også her trengs det mer. Det samme gjelder økningen til kollektivtrafikk i de store byene.