Presser vassdragsnaturen – forsterker behovet for ny verneplan

I dag presenterte regjeringen el-sertifikatsystemet, såkalt grønne sertifikater. Leder i Norges Naturvernforbund Lars Haltbrekken mener systemet slik regjeringen foreslår det, vil legge et sterkt utbyggingspress på gjenværende små og større vasssdrag.

Hva er grønne sertifikater / el-sertifikater?

Grønne sertifikater er et virkemiddel som skal sørge for økt produksjon av fornybar energi.

Produsenter av fornybar energi får tildelt sertifikater tilsvarende mengden fornybar energi de produserer.

Ved at energikjøpere lovpålegges å kjøpe en viss mengde fornybar energi skapes det et marked for grønne sertifikater. Ved salg av sertifikatene får produsenter av fornybar energi en ekstra inntekt per enhet kraft, i tillegg til den vanlige inntekten ved salget av kraft.

Myndighetene fastsetter hvor mye fornybar energi som skal bygges ut gjennom mengden grønne sertifikater som gjøres tilgjengelig. Markedet skal stimulere til en effektiv utbygging ved at produksjonen av fornybar kraft til lavest mulig kostnader bygges ut først.

Dette mener Naturvernforbundet:

Naturvernforbundet er i utgangspunktet positive til et grønt sertifikatsystem. En ordning med grønne sertifikater kan stimulere til økt utbygging av ny fornybar energi og redusere klimautslippene.

Vi ønsker ikke et teknologinøytralt system. Støtten bør differensieres mellom ulike teknologier etter hvor moden og lønnsom den er.

De fleste vannkraftutbygginger er allerede lønnsomme, og støtte til vannkraft vil føre til økt press på det som er igjen av norsk vassdragsnatur.

– Behovet for en ny verneplan som sikrer de siste urørte vassdragene, øker nå kraftig, sier Haltbrekken, og legger til at også miljøkravene i konsesjonssystemet må skjerpes.

– Norges Naturvernforbund er positiv til ideen om grønne sertifikater, presiserer Haltbrekken.
– Men vi har hele tiden krevd at vannkraft holdes utenfor. En god del av vannkraftprosjektene som nå vil få støtte, er allerede lønnsomme. Vi har ønsket et system hvor man gir mest støtte til de minst lønnsomme teknologiene som offshore vindkraft, tidevannsenergi og bølgekraft.

Naturvernforbundet mener at det er langt viktigere å prioritere den minst utviklede teknologien framfor å øke profitten til kraftselskapene.
– Med regjeringens forslag vil det i stedet være behov for andre støtteordninger til disse formene for fornybar energi.

Avtalen som ble lagt fram i dag, er for øvrig i strid med løftene i Soria Moria-erklæringen. Ifølge denne skulle bare mikro- og minikraftverk av vannkraftutbygginger omfattes av et el-sertifikatsystem med Sverige.