Rasmus Hansson, Miljøpartiet De Grønne

Vil Miljøpartiet De Grønne støtte Erna Solberg eller Jonas Gahr Støre som statsminister, hvis de får sjansen etter valget 2017? Og hvilke miljøsaker vil de kreve gjennomslag for? Vi har spurt Rasmus Hansson.

Naturvernforbundets miljøpanel har vurdert Rasmus Hanssons svar og gitt ham terningkast 5. Les panelets vurdering her.

1. Hva er de tre viktigste miljøkravene for å støtte Erna/Jonas som statsminister?

Rasmus Hansson
Vi har ikke formalisert våre forhandlingskrav, men utgangspunktet er at De Grønne er blokkuavhengig, garanterer velgere at De Grønne ikke vil inngå i et regjeringssamarbeid med Frp men vil spille H og Ap ut mot hverandre med miljømål som vil vekke internasjonal oppsikt. Blant disse er en grønn omstilling som skaper 10 000 grønne arbeidsplasser hvert år med utfasing av petroleumssektoren fram mot 2040, et klimabudsjett i statsbudsjettet og oppfølging av Parisavtalen med årlige utslippskutt på 3 prosent, og selvsagt et oljefritt LoVeSe. Vi må beskytte og reparere norsk natur og matjord og stanse tapet av arter.

2. Vil du stille ultimatum i noen saker?

Rasmus Hansson
Forhandlingstaktikken avklarer vi etter hvert.

3. Hvorfor skal miljøinteresserte stemme på ditt parti?

Rasmus Hansson
Fordi De Grønne er partiet som vil ta vare på fremtiden. Vi er partiet for alle som setter livsgrunnlaget først fordi det er forutsetningen for fred, rettferdighet og livskvalitet for alle. Vi mener at klima, natur, grønne jobber og solidaritet med framtiden er viktigst.
– Norge blir et bedre samfunn i balanse med natur og klima. Verden blir bedre med et grønt Norge
– Et sterkt MDG er forutsetningen for at Stortinget skal styrke miljø- og klimapolitikken
– De rødgrønne, de blåblå, Krf og Venstre har somlet bort 12 år uten å få ned klimautslippene

4. Hvilken statsministerkandidat er den beste for miljøet?

Rasmus Hansson
Hverken Erna eller Jonas er den beste for miljøet. Derfor trengs MDG. Vi lover velgerne å tvinge begge til å kjempe om å bli grønnest. Norges neste statsminister må være den kandidaten som forplikter seg til å levere den beste klima og miljøpolitikken.

Les også: Hvem er grønnest – Erna eller Jonas?

Hva mener de andre partilederne og hvilket terningkast får de? Les mer her.

Naturvernforbundets miljøpanel
Rasmus Hansson trekker frem et bredt spekter av klima- og miljøsaker. Miljøpartiet De Grønne er også det eneste partiet som har satt et årstall for når de ønsker å ha faset ut norsk petroleumsproduksjon. De har klare og tallfestede mål for klimakutt og har både bevaring og restaurering av natur i de viktigste sakene. Det er en styrke for norsk politikk. Selv om partiet ikke her sier at de vil stille ultimatum på sak, så er det en styrke at de stiller krav til hvilke partier de kan samarbeide med, og at Frp ikke er blant dem. Svarene er ikke så tydelige på naturmangfold.

Naturvernforbundets miljøpanel: Silje Ask Lundberg (leder), Øyvind Johnsen (nestleder), Maren Esmark (generalsekretær), Holger Schlaupitz (fagsjef) og Arnodd Håpnes (fagleder). Panelet har vurdert og bedømt partiledernes svar på spørsmål fra bladet Natur & miljø i forbindelse med Stortingsvalget 2017.