Regjeringens klimapolitikk svikter

– Det er på høy tid med en krisepakke for norsk klimapolitikk. Regjeringens klimapolitikk svikter både når det gjelder utslippskutt i Norge og kjøp av kvoter i utviklingsland, sier Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund.

I revidert nasjonalbudsjett, som ble lagt fram i dag, legges det opp til at et fullskala renseanlegg på Mongstad ikke vil stå klart før tidligst rundt 2018. Dette er fire år etter tidspunktet som ble fastsatt i den opprinnelige avtalen med Statoil. I tillegg kuttes det aller meste av det planlagte kvotekjøpet i utviklingsland. I statsbudsjettet var planen å kjøpe kvoter for 1,2 mrd, nå skal det kun kjøpes for 135 millioner i tillegg til det man ikke klarte å bruke på kvotekjøp i 2009. Det har vist seg betydelig vanskeligere enn forutsatt å få kjøpt kvoter i utlandet.

Stortinget har sagt ja til lønnsomme klima-tiltak
I Klimakur 2020 er det identifisert et kutt på 3 millioner tonn ved å gjennomføre lønnsomme klimatiltak i en rekke sektorer. Det er i tillegg identifisert kuttmuligheter på 2-3 millioner tonn som vil være billigere enn den forventede kvoteprisen. Opposisjonen på Stortinget har allerede lagt fram forslag om at disse tiltakene bør settes i verk.

–  Vi trenger ikke vente over ett år på regjeringens klimamelding for å gjøre noe som er lønnsomt og billigere enn å kjøpe klimakvoter i utlandet. Regjeringen må sette seg ned sammen partene i Klimaforliket og få satt i gang de lønnsomme og billige klimatiltakene, sier Haltbrekken.

Mye lavere CO2-avgift på gass enn bensin
CO2-avgiften som er foreslått på bruk av gass er mye lavere enn miljøavgiftene på bensin. Denne avgiften på bensin er nesten to ganger høyere enn den foreslåtte avgiften på naturgass. I tillegg betales det en avgift som skal dekke veislitasje, lokal luftforurensning osv. ved bruk av bensin. Det er ikke foreslått for bruk av naturgass. Selv om ett tonn CO2 fra bruk av gass skader klimaet like mye som ett tonn CO2 fra bensin, er avgiftsnivået for gass betydelig lavere.

De totale miljøavgiftene på bensin er 10-11 ganger høyere enn ved bruk av gass. Dette er helt ulogisk og avgiftene på bruk av gass må økes kraftig, sier Haltbrekken.

Starten på et offensivt skogvern?
– Det er positivt at regjeringen foreslår 60 millioner kroner ekstra til skogvern for å verne mer skog i 2010, sier Haltbrekken.
Naturvernforbundet tolker dette som at regjeringen nå starter et krafttak for å ta igjen det store etterslepet vi har på vern av skog.

– Vi har lenge etterlyst en handlingsplan med konkrete skogvernmål, etappemål og tidsfrister. Nå kan det se ut som om vi går i riktig retning. Men det er fortsatt svært langt igjen til at vi har tatt vare på de skogområdene vi har et spesielt ansvar for, påpeker Haltbrekken.

Naturvernforbundet forventer at Miljøverndepartementet lager en handlingsplan om hvordan vi skal nå skogvernmålene så raskt som mulig for å få stoppet tapet av biologisk mangfold.

– Norge skulle stanse tapet av dyr og planter i 2010, men det greier vi ikke, blant annet på grunn av et svak skogvern. Derfor håper vi dagens økning til skogvernet følges opp av en kraftigere økning i neste års statsbudsjett, sier Haltbrekken.