Ryddeguide

Strandrydding er først og fremst en sosial og morsom aktivitet med mening, men for en vellykket aksjon kan det være lurt å planlegge litt på forhånd. Skal du få litt ekstra ut av aksjonen, husk å registrer og dokumenter funnene dine etter aksjonen.

Registrer forsøpling

Vi oppfordrer alle som er ute på tur og kommer over forsøplede områder til å registrere dette i ryddeportalen. Med god kartlegging kan vi rydde effektivt når restriksjonene er løftet.

1. Før rydding

Det første du må tenke på er ryddeområdet. I ryddekartet på Hold Norge Rents ryddeportal kan du se etter den røde markøren som markerer hvor det er behov for rydding. Forhør deg gjerne med erfarne strandryddere i ditt område, mange av disse finner du gjennom Facebook gruppen 2-minutter strandrydding

Strandrydding (langs kyst og i innlandet) kan gjøres alene, med familien, vennegjengen eller med andre engasjerte frivillige. I ryddeportalen kan du ved hjelp av kartet finne planlagte ryddeaksjoner i ditt område, og melde deg på. Er det ikke planlagt noen aksjoner i nærheten, lag din egen og legg den inn i ryddeportalen, marker den åpen så kanskje du får selskap.

Sikkerhet

Ryddeområde og sikkerhet hører sammen. Skal du og din ryddegruppe langt utenfor alfarvei, er det en ide å være forberedt dersom uhellet skulle være ute. DNT har flere gode tips om førstehjelp på tur og hva slags utstyr man bør ha med seg. Et godt tips kan være å lage din egen førstehjelpspose, med utstyr som passer til turen du skal på og som du vet hvordan du skal bruke.

Det viktigste med førstehjelpsutstyret er at du vet hvordan det skal brukes. Jo flere funksjoner utstyret har, jo bedre. Det må være lite og lett nok til at du tar det med deg hver gang.

Publisert på dnt.no 15 juni 2018

Enkle kompresser, sportstape, plaster, bandasje, spjelk og smertestillende medisiner kan være lurt å ha med i tursekken. Skulle uhellet virkelig være ute og du trenger øyeblikkelig assistanse er det viktig at nødsentralen vet hvor du er. Da kan mobil-appen «Hjelp 113» være god å ha. Den er utviklet av stiftelsen Norsk Luftambulanse og gir nøyaktig lokasjon til nødsentralen dersom du ringer et nødnummer med mobilen. Ta også gjerne en titt på Hold Norge Rents sikkerhetsveileder før du drar ut på tur.

En plan for avfallet

Husk at en ryddeaksjon ikke er ferdig før avfallet er hentet eller innlevert. Ryddeområde, type avfall og fremkomstmetode har alt å si for hvordan du skal få levert «fangsten».  Er dere til fots, ikke ta med mer enn dere klarer å få med tilbake.

Foto: Sten Helberg

På en strand finner du nesten alltid noen større avfallsgjenstander du ikke klarer få med deg. Eksempler kan være båtvrak, store presenninger, nøter, store flyteelementer og madrasser. Allerede før dere drar ut kan det derfor være lurt å lage en strategi om hva dere vil gjøre med slikt avfall. Å legge dem i et trygt depot hvor de kan hentes seinere, og så melde fra til kommunen, kan være verdt et forsøk.

Hvordan få tak i sekker?

Kystlotteriet har utlevering av sekker i sine kommuner. Ryddeportalen har oversikt over hvor du kan få tak i ryddepakker med sekker og hansker. Flere friluftsråd har utlevering i egne ryddekasser og flere avfallsselskaper leverer ut sekker til strandrydding på sine anlegg. Hvis ikke noen av disse er i nærheten av der du bor kan man bruke egne sekker, men husk at mange avfall-selskaper krever gjennomsiktige avfallssekker for å ta imot eierløst avfall gratis.

2. Under rydding

Strandrydding foregår langs bakken og inne i småbusker, og likner slik sett mye på hagearbeid. Holder du på lenge med dårlig arbeidsstilling blir du sliten og støl. Har du tenkt å rydde mye kan det derfor være lurt å ta noen forholdsregler, og ha gode arbeidsklær og bra arbeidsstilling. Av utstyr kan det være lurt med en plukkeklype, da rekker du også langt inn i busker og sprekker, kniv eller øks kan være nyttige verktøy for å få løs taurester.

Hvis du tror det er rent, se litt ekstra nøye etter. Det er alltid mer under overflaten og de minste avfallsfraksjonene er ofte de som er mest skadelig for dyrelivet.

Ting å være obs på

Vær oppmerksom på fugl som hekker, er det hekkesesong kan det være lurt å vente med å rydde området. Husk at det er ferdselsforbud i fuglereservater mellom 15 April og 15 Juli.

Ta hensyn til naturen, unngå å rydde bort planter eller ilanddrevet tang.

Det kan være glatt på svaberg og stein.

Vær forsiktig med sprøyter, skarpe gjenstander, umerkede beholdere med væske, bilbatterier og annet farlig avfall. Se egen artikkel her.

3. Etter rydding

Er din kommune med i Kystlotteriet? Da kan du se her for levering av avfall. Nettsiden sortere.no har en oversikt over avfallsselskaper som tar imot marint avfall gratis. I ryddekartet på Hold Norge Rents ryddeportal kan du og finne oversikt over avfallsselskaper som tar imot eierløst avfall gratis.

Vil du gjøre en ekstra innsats? Da finnes det flere steder du kan dokumentere funnene dine.

Bidra til Hold Norge Rents folkeforskning, registrer funnene dine i ryddeportalen når du avslutter aksjonen.

Miljølære har et bra registreringsskjema som kan taes med ut i felt.

Ta bilder og legg de inn på Naturvernforbundets egen facebookgruppe 2 minutter strandrydding.

Du kan også laste opp bilder av plastfunnene dine på plastjakten.no. Bildene havner da under fanen plastfunn hvor de blir sortert etter merke og plast-type. Dataene er åpne og kan brukes av alle som vil lære mer om hvilken plast som havner i naturen.

Se også Naturvernforbundets guide til hvordan spore kilder og jobbe videre med forsøpling

Husk at funnene dine kan brukes til kildesporing. Ta vare på dokumentasjonen, den kan komme til nytte.

Les også artiklene

Last ned Ryddeguiden til Naturvernforbundet her!