Skuffende budsjettenighet

Budsjettenigheten mellom regjeringen og støttepartiene reflekterer ikke alvoret i klimaproblemet. – Vi er skuffa over den enigheten som er presentert i dag, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Budsjettenigheten som i dag ble presentert reduserer utslippene noe mer enn det opprinnelige budsjettet til Høyre og FrP. Likevel er det langt fra å innfri klimaforlikets mål for utslippskutt innen 2020, og målene fra Parisavtalen.

– Dette budsjettet viser hvor vanskelig det er når et parti som ikke tror på klimaendringer styrer finansdepartementet. Nok en gang har Høyre og FrP tvunget Venstre og KrF med på et budsjett som ikke leverer på klima, sier Ask Lundberg.

– Naturvernforbundet er svært bekymret for den storstilte biodrivstoffsatsingen man nå legger opp til, og mener den har en usikker virkning for klima og miljø. Det største problemet er likevel at denne regjeringen nekter å innse at det må bli dyrere å forurense, sier Ask Lundberg.

Takket være Venstre og Krf sin knallharde innsats i forhandlingene er det heldigvis noen flere lyspunkter nå enn sist.
– For kollektivtransporten i byene, og jernbaneutbygginger er det mye bra i denne enigheten, og det er kommet noe mer til arbeidet for å ta vare på naturen. Men til gjengjeld skal det bygges masse motorvei, som undergraver det viktige arbeidet med satsing på tog og kollektivtransport. I sum er derfor ikke dette budsjettet godt nok for klima eller miljø, avslutter Ask Lundberg.