Stans tapet av naturmangfold

Tap av arter og natur er en stor miljøtrussel, like alvorlig som klimaendringene. Men hvordan møter partiene på Stortinget denne trusselen? Naturvernforbundets partiguide viser at det bare er tre partier som får grønt lys for sin naturmangfoldpolitikk.

Partiene om naturmangfold

Måten vi mennesker bruker landet vårt på har fått store konsekvenser for natur og arter. Av de 20 915 artene som er vurdert, står 4438 på rødlisten og hele 2355 er utrydningstruede. Når det gjelder naturtyper, står 123 av 258 på rødlisten, 74 av dem er truet. Arealinngrep er den viktigste årsaken til at arter og natur er truet i Norge.

For å hjelpe velgerne ved årets valg har vi laget en guide til partienes miljøpolitikk. Vi har bedt partiene på Stortinget om å ta stilling til 37 forskjellige miljøtiltak innen temaene naturens rettssikkerhet, samferdsel, naturmangfold, klima/olje og internasjonal miljøpolitikk.

Naturmangfold

Vi ba partiene som å si JA eller NEI til tolv spørsmål om naturmangfold. Her er partienes samlede skåre på dette temaet:
Grønt lys: SV, MDG og Rødt
Gult lys: Venstre og KrF
Rødt lys: Ap, Sp, Høyre og Frp

Det er nå bare Norge og Papua Ny-Guinea som tillater nye gruvedeponier i sjøen. Venstre, KrF, MDG, SV og Rødt mener at gruvedumpingen i Førdefjorden (bildet) og Repparfjorden må stanses. Foto: Wim Lassche

Spørsmålene

11. All naturødeleggende vindindustri må stanses. Utbygging av vindkraft på land må begrenses til mindre anlegg i industrialiserte områder.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG    KrF     Venstre     Høyre     Frp

12. Alle gitte vindkraftkonsesjoner som har konsekvensutredninger eldre enn 5 år må gjennomgå ny konsesjonsbehandling. Konsesjonshavere som søker om utsatt oppstart av drift må få avslag.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

13. Ingen havvindutbygging før lovverk og forvaltning har ufravikelige krav om hensyn til natur og økosystem.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

14. Utvide naturmangfoldloven slik at hele loven gjelder i alle norske havområder.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

15. Minst 30 prosent av havområdene i Norge vernet innen 2030.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

16. Stanse tildeling av nye konsesjoner til fiskeoppdrett, med mindre det skjer i lukkede og rømningssikre anlegg.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

17. Stanse naturskadelige hytteprosjekter og lage regionale planer for skånsom og begrenset hyttebygging i egnede arealer.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

18. Dumping av gruveavfall i sjø forbys i Norge, og gruveprosjektene med sjødeponi i Repparfjorden og Førdefjorden stanses.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

19. Minst 10 prosent av den produktive skogen vernet innen 2025.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

20. Vedta minst 20 nye prioriterte arter og 10 utvalgte naturtyper i neste stortingsperiode.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

21. Reversere frislippet av vannskuter og fornøyelseskjøring med snøskuter gjennom strengere dispensasjonsordninger.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

22. Innføre langvarig moratorium mot mineralutvinning på norsk kontinentalsokkel inntil et biologisk solid kunnskapsgrunnlag er etablert.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

Veier, hyttefelt, kraftgater, vindkraftanlegg og vannkraftverk spiser seg stadig inn i norske naturområder. Bare 11,5 prosent av Norges areal er nå villmarkspreget. De siste tretti årene er villmarka redusert med 2350 kvadratkilometer, og det er inngrep i alle naturtyper. Hele 70 prosent av de store vassdragene våre er berørt av kraftutbygging. Det bygges mer enn seks tusen nye hytter i året, mange av dem i sårbare områder. Vindkraftverkene som er bygget og planlagt vil legge beslag på 630 kvadratkilometer inngrepsfri natur. Byggeaktiviteten i strandsonen er stor. Nå er 32,5 prosent av det tilgjengelige strandsonearealet utbygd. I tillegg er det gitt hundrevis av konsesjoner til oppdrettsanlegg, som påvirker og skader økosystemer langs kysten.

Om partiguiden

Partiguiden er laget av Natur & miljøs redaksjon med faglig støtte fra Naturvernforbundets fagavdeling. Undersøkelsen består av 37 spørsmål innen temaene naturens rettssikkerhet, samferdsel, naturmangfold, klima og olje, forbruk og internasjonal miljøpolitikk. Partiene besvarte undersøkelsen i perioden fra 8. mai – 2. juni.