Store forventninger til de rødgrønne de neste fire årene

– Nå kan de rødgrønne bruke flertallet til å meisle ut en framtidsrettet miljøpolitikk, sier leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken, som mener regjeringen nå har muligheten til å gjenreise Norge som miljønasjon.

Men skal Norge bli en troverdig miljønasjon, krever det både tøffere linje mot norske CO2-utslipp, og en offensiv innsats for en ambisiøs klimaavtale i København i desember.

Haltbrekken mener Stoltenberg & co må ta tak allerede kommende uke, og han har et helt konkret forslag:

– Når Jens Stoltenberg reiser til New York i neste uke for å delta på FNs spesialmøte om klima, må han kunngjøre at Norge er beredt til å heve sitt ambisjonsnivå fra dagens 30 prosents utslippskutt, til et kutt på 40 prosent innen 2020, sier han.

Haltbrekken påpeker at det er et utslippsmål som er helt i tråd med anbefalingene fra FNs klimapanel.

Vernetrenden må fortsette
Nasjonalt forventer Naturvernfrobundet fortsatt sterk satsing på å ta vare på den norske
naturarven.

– Før sommeren fikk regjeringen vedtatt naturmangfoldloven, som gir norsk natur bedre beskyttelse enn noen gang. Regjeringen må særlig rette fokuset mot skogen og beskyttelsen av arstmangfoldet i skogen de neste fire årene, mener Haltbrekken.

Om lag halvparten av de rødlistede artene befinner seg i skogen.

– Skogforskerne mener vi må verne nesten 5 prosent av den produktive skogen for å ta vare på dette artsmangfoldet. Vi har i dag bare vernet 1,7 prosent, forklarer Haltbrekken, og mener regjeringen må ha som mål å få vernet det forskerne mener er nødvendig i løpet av de neste fire årene.

Miljøsaken tapte for regjeringsdiskusjonene
Valget viste en tilbakegang for de partiene som prøvde å reise miljøsaken i valgkampen. Både Venstre, KrF og SV opplevde kraftig tilbakegang.

– Disse tre partiene skal ha ros for å ha bidratt til å sette miljø på dagsorden i valgkampen, sier Haltbrekken.

– Vi tror ikke de gikk tilbake på grunn av at de fokuserte på miljø, det var nok heller regjeringsdiskusjonen som gjorde at de gikk tilbake. Miljø kom i skyggen av dette den siste uka.

– Billig fra oljeindustrien
Utspillene fra oljeindustrien om at valgresultatet er et signal på velgernes støtte til oljeboring i Lofoten, får Naturvernforbundets leder til å reagere.

– Oljeindustrien har prøvd å innbille oss at valget var en folkeavstemning på om folk var for eller mot oljeutvinning, og at siden nei-partiene gikk tilbake, har folket sagt ja til oljeutvinning utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

Dette er et hysterisk og desperat utspill fra oljeindustrien, sier Haltbrekken.

– Meningsmålinger viser sterk motstand mot oljeboring i nord.

Tror Arbeiderpartiet kan si nei
Haltbrekken har også registrert en dreining i retorikken fra Arbeiderpartiet i oljesaken.

– Statsminister Jens Stoltenberg la i valgkampen stor vekt på at dette er sårbare områder, at hensynet til verdens siste store torskebestand måtte komme først, og at han ville lytte til miljøfaglige råd.

– Vi har stor tro på at vi ved hjelp av faglige argument skal klare å overbevise Arbeiderpartiet om å si nei til oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.