Strikk dine egne naturvern-votter

Vis at du er naturverner med votter med Naturvernforbundets logo!

Naturvernforbundet trenger flere medlemmer og støttespillere, og da er det viktig å være synlig. Med disse naturvernvottene er det ikke noe tvil om at du heier på Naturvernforbundet. Kanskje vottene også kan bidra til å verve folk du møter, som medlem eller aktive i lokallaget ditt?

Denne votteoppskriften ble publisert i magasinet Natur & miljø nr. 2/ 2017, som er tilgjengelig i sin helhet nedenfor. Tekst og beskrivelse for naturvernvottene er på sidene 54-55, mønsterdiagrammene er på sidene 56-57. Tips: Skriv ut sidene med mønsterdiagrammene, de har bedre oppløsning enn diagrammet nederst i denne strikkspalte-artikkelen.

Her er oppskriften på naturvernvottene

Størrelser: Det samme diagrammet gir både dame- og herrevotter, avhengig av garntykkelse og pinnestørrelse, og av hvor stramt eller løst du strikker.

Strikkefasthet: 30 masker per 10 centimeter i mønsterstrikk for herrevottene, 34 masker per 10 centimeter mønsterstrikk for damevottene.

Strikkevotter går seg til og tilpasser seg brukeren, og en maske færre eller flere på 10 centimeter er ingen krise. 29 masker per 10 cm vil passe bedre til litt større herrehånd og 31 masker til en noe mindre. Tilsvarende gir 33 masker per 10 cm en litt større damevott enn 35 masker.

Garn- og pinneforslag: Husk at det mest miljøvennlige garnet er det du har allerede, eller finner i bestemors restegarn-skuff. Naturvernforbundets logo blir best gjenkjennelig om du bruker grønt og hvitt/lyst garn. Jeg har brukt Rauma finull på de lyseste herrevottene og Sandnes Tove på de mørkeste, begge med pinnetykkelse 2,5 på vrangborden og 3 på selve votten. Damevottene har jeg strikket i Telespinn symre (den duseste grønne) og Rauma Røros lamullgarn (den klareste grønne), begge med pinne 2 og 2,5.

Prøv deg fram for å få omtrent riktig strikkefasthet. Hvis vottene blir for små kan du prøve å gå opp en pinnestørrelse eller finne tykkere garn. Hvis vottene blir for store kan du prøve tynnere pinner eller litt tynnere garn, eller erstatte sidestolpene med en enkelt sidemaske. Hvis vottene er for store når de er ferdige, kan du tove dem forsiktig, dersom du har brukt garn som ikke er superwash-behandlet.

Sånn gjør du:

Start med minste pinnestørrelse (for eksempel pinne 2 for dame og 2,5 for herre). Legg opp 56 masker med grønt garn og strikk 2 rett 2 vrang osv. rundt. På neste omgang strikker du rette masker over rette, og vrange over vrange. Du kan strikke vrangborden ensfarget eller med striper.

Hvis du i stedet vil lage flette-vrangbord som på damevottene mine, legger du opp 60 masker og strikker 2 vrang, 2 rett, 2 vrang, 4 rett osv. rundt. Hver sjette omgang strikker du flette over de 4 rette maskene slik: sett de to første maskene på en hjelpepinne foran arbeidet, strikk de to neste maskene rett, strikk maskene på hjelpepinnen rett.

Når du synes vrangborden er passe lang, strikker du en omgang rett i grønn mens du øker jevnt fordelt til 62 masker på omgangen.

Bytt til største pinnestørrelse og strikk vottene etter diagrammet for henholdsvis høyre og venstre vott (det er bare nederste del av diagrammet som er forskjellig). Øk samtidig for tommelkile som diagrammet viser, så du til slutt får 72 masker tilsammen. Hvis du skal strikke mer enn 3-4 masker med samme farge etter hverandre, bør du tvinne garnet på baksiden for å unngå lange trådsprang.

På omgang 21 skal du sette av masker til tommel. Det gjøres enten ved å strikke de 13 tommelmaskene over på en løs tråd (helst i en helt annen farge) og deretter sette disse maskene tilbake på venstre pinne før du strikker maskene på nytt etter diagrammet. Alternativt kan du sette maskene på en stor sikkerhetsnål eller en tråd, og legge opp nye masker bak.

På omgang 59 begynner fellingen. I begynnelsen av 1. og 3. pinne, ta første maske av, strikk den neste masken og dra den første over. På slutten av 2. og 4.pinne strikker du to masker rett sammen. Når det bare er 12 masker igjen på pinnene, klipper du av tråden og trekker denne gjennom alle maskene.

Til slutt strikker du tommelen: Plukk opp 13 masker foran og 13 masker bak tommelen, og 1 i hver side, til sammen 28 masker. Strikk tommel etter diagrammet. På omgang 20 feller du på samme måte som for votten.

Fest trådene, vask og tørk.

Bruk naturvernvottene med stolthet, og vis dem fram så enda flere vil bli med i Naturvernforbundet!

Du finner også mønsterdiagrammet i Natur & miljø nr. 2/ 2017, som er tilgjengelig digitalt tidligere i denne artikkelen.