Svak klimasatsing – de store utslippskuttene uteblir

– Statsbudsjettet gir oss overhodet ikke de reduksjonene i klimagasser vi er avhengige av, sier Naturvernforbundets leder, Lars Haltbrekken. Han frykter at rensing av gasskraftverkene igjen utsettes med store utslipp i mange år som resultat. Den store satsingen på framtidas jernbane uteblir også.

For mer informasjon:

Kontakt leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken på 916 12 191

Satsingen på vedlikehold av jernbanen er viktig, men kan ikke gå utover byggingen av nye spor, mener Naturvernforbundet.

– Forrige vinter viste tydelig hvilke utfordringer jernbanen sliter med. Det er derfor gledelig at Jernbaneverkets vedlikeholdsbudsjett øker. Dessverre lar regjeringa mange års forsømmelse av vedlikeholdet i jernbanen gå utover byggingen av nye jernbanespor, som er helt avgjørende om vi skal få mer gods og folk over på toget, sier Haltbrekken.

Etterslepet i jernbaneinvesteringer er allerede på nesten 370 millioner kroner. Etterslepet øker til nesten 450 mill. kroner dersom dagens budsjettforslag blir vedtatt.

Dropper viktig banestrekning i Grenlands-området
Han mener mange viktige prosjekter nå blir forsinket. Dette gjelder blant annet den nye forbindelsen mellom Larvik og Skien (Eidanger-parsellen) som kunne redusert reisetida med tog kraftig.

– Det er skuffende at dette prosjektet nok en gang er lagt på vent. Dette er et prosjekt som ville redusert reisetida med tog betraktelig og styrket kollektivtilbudet til og fra Grenlands-området kraftig, sier Lars Haltbrekken.

Sykkelveiene avspist
Satsingen på nye sykkelveier er også for svak, ifølge Naturvernforbundet. Med det framlagte budsjettet vil man kun ha bevilget 39 prosent av det som ble lovet i perioden 2010-2013.

– Med så mye som 14 943 mill. kroner til veitiltak, hadde vi forventet at målene for sykkelsatsingen i Nasjonal transportplan ble innfridd.

Positivt med belønning for kollektivtrafikk
Belønningsordningen for kollektivtrafikk i de store byene skal ifølge Soria Moria 2 dobles.

– Økningen på 100 millioner for 2011 er et godt steg på veien. Med en tilsvarende økning i 2012 og 2013 vil vi være i mål med doblingen.Dette vil gi oss store muligheter for å kutte forurensningen fra biltrafikken i store norske byer, avslutter Haltbrekken.