Tenner lys før klimasøksmålet

Mandag 4. november er det markeringer over hele landet til støtte for klimasøksmålet mot staten. Tusenvis av mennesker er forventet å møte opp og tenne lys i novembermørket for retten til et levelig miljø. Til nå er det planlagt 55 aksjoner over hele verden, fra New Zealand i sør til Svalbard i nord.

Panoramabilde av EidsvollsplassJorge Lascar

Klokka 18.14 vil alle tenne alle lys for Grunnloven og alle generasjoners rett til et «miljø som sikrer helsen, og til en natur der produksjonsevne og mangfold bevares», slik det heter i paragraf 112.

Her finner du et kart over aksjonene.

– Vi tenner lys fordi vi krever at politikerne blir opplyst om klimavitenskapen, men også fordi §112 gir oss håp om at klimaet enda lar seg redde. Klimasøksmålet er vår mulighet til å holde flere millioner tonn CO2 under bakken, og det er derfor mennesker tenner lys verden over, sier arrangørene, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Utenfor Stortinget starter markeringa kl 17.30. Det blir konsert med Moddi og Hilja, flammeshow, bruk av verdens største megafon og appeller ved Joni Lundevall (14), skolestreiker og påtroppende leder i Oslo Natur og Ungdom, Steinar Winther Christensen, jurist og leder i Besteforeldrenes klimaaksjon, og Frode Pleym, leder i Greenpeace Norge.

Thomas Cottis, bestefar og klimaaktivist, deltar også på arrangmentet. Cottis gått pilgrimsferd fra Løten til Oslo til støtte for søksmålet og barnas klima.

Alt dette skjer dagen før klimarettssaken starter i Borgarting lagmannsrett hvor Natur og Ungdom og Greenpeace har saksøkt staten for brudd på Grunnlovens paragraf 112, med Naturvernforbundet og Besteforeldrenes klimaaksjon som partshjelp. Organisasjonene mener oljeboring i Arktis er et brudd med paragrafen, som gir “enhver rett til et miljø som sikrer helsen”.

– Vi tenner lys fordi vi krever at politikerne blir opplyst om klimavitenskapen, men også fordi §112 gir oss håp om at klimaet enda lar seg redde. Klimasøksmålet er vår mulighet til å holde flere millioner tonn CO2 under bakken, og det er derfor mennesker tenner lys verden over, melder arrangørene.