Tidenes viktigste valg?

Tidligere generasjoner har vært stilt overfor store kriser, men natur- og miljøkrisene overgår dem alle, fordi konsekvensene kan bli voldsomme og langvarige. Hvordan svarer norske partier på denne utfordringen? Vi har bedt dem svare.

OljeplattformHarald Pettersen

Klimaet endrer seg, naturområder bygges ned, tallet på ville dyr stuper, naturskogene faller og spredningen av plast øker.

Vitenskapen har aldri vært tydeligere. Du kan lese rapporter fra FN-organer, universiteter, forskningsstiftelser, internasjonale paneler og nasjonale utredninger. Alle tegner det samme bildet: Vi mennesker har lagt et enormt sterkt press på jordas systemer. Det er klodens naturlige økosystemer som ligger i potten, og menneskenes fremtid er uløselig knyttet til dem. Hvordan svarer de norske politiske partiene på disse utfordringene når de nå stiller til valg i 2021?

Les også: Her er partienes miljøpolitikk

Natur & miljø har bedt partiene på Stortinget svare på hvordan de vil løse de viktigste miljøsakene i vår tid.  Vi har bedt dem si ja eller nei til 37 forskjellige miljøtiltak innen temaene naturens rettssikkerhet, samferdsel, naturmangfold, klima/olje, forbruk og internasjonal miljøpolitikk. Undersøkelsen viser at det er stor forskjell i partienes miljøpolitikk, og at de store partiene skårer lavt eller midt på treet. Undersøkelsen bygger på partienes egne svar og er laget av fagbladet Natur & miljø med faglig støtte fra Naturvernforbundets fagavdeling.

Det er Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet de Grønne, Rødt og Venstre som gjør det best i Naturvernforbundets undersøkelse. De har svart ja på nesten alle spørsmålene og kommer ut med grønt lys. Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti ligger i midten med gult lys. Nederst finner vi Senterpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, alle med rødt lys.

Les også: Hvem skal få din stemme?

Naturvernforbundets partiguide 2021.

Svarene er gruppert etter tema, og vi har regnet ut gjennomsnittlig poengsum. Temaene er deretter vektet. Vi har latt naturmangfold og klima/olje veie tyngre enn de andre temaene fordi dette er mer omfattende og betydelige saksfelt. For å skille mellom partienes miljøpolitikk har vi gitt grønt lys til de som kom best ut, de i midten får gult, mens de på bunnen får rødt lys. På den måten kan velgerne enkelt se hvilke partier som har den beste miljøpolitikken. Høyeste poengsum er 10 poeng, null er lavest.

Grønt lys (8-10 poeng) MDG, Rødt, SV og Venstre
Gult lys: 4-8 poeng) Ap og KrF