Vakker hyllest til naturen

Dokumentaren Skal hilse fra naturen gir et unikt innblikk i storslått natur, men er også en påminner om de alvorlige konsekvensene av våre moderne liv.

lundefugler flørter

Filmen er skapt av den anerkjente naturfilmfotografen Asgeir Helgestad, som gjennom spektakulære bilder og personlige refleksjoner deler sin dype kjærlighet for naturen – og sin bekymring for dens fremtid.

Helgestad tar publikum med på en reise til noen av Norges mest imponerende naturperler. Disse stedene er ikke bare kjente for sin skjønnhet, men også for det unike dyrelivet de huser.

Asgeir Helgestad fotograferer i snø
Asgeir Helgestad Foto: Norsk Filmdistribusjon

– De eventyrlige landskapene og dyrelivet i Norge har betydd så uendelig mye for meg. Jeg synes de fortjener plassen på det store lerretet og en stemme i den offentlige debatten, sier Helgestad.

Han håper at kommende generasjoner skal få oppleve det samme, men understreker at vi må snu kamera også mot det vi er i ferd med å miste. Hans håp er at Skal hilse fra naturen vil inspirere til ettertanke og handling.

Skjønnhet og sårbarhet

Filmen er mer enn bare en visuell feiring av naturen – den er en kraftig påminnelse om hva vi risikerer å miste dersom vi ikke tar bedre vare på planetens økosystemer. Helgestad, som har fotografert natur i over tre tiår, kombinerer vakre, poetiske skildringer med et kritisk blikk på hvordan klimaendringer og økt menneskelig aktivitet truer Norges naturskatter.

Hardanger fjordAsgeir Helgestad

Gjennom nære bilder av alt fra biene i blomsterengen til villreinen på høyfjellet, ønsker Helgestad å vise oss naturens styrke, men også dens sårbarhet. Dokumentaren er en personlig hyllest til naturen, men også en kraftfull oppfordring til handling for å bevare det biologiske mangfoldet vi er så avhengige av.

– Jeg vil at denne filmen skal være like mye til inspirasjon som til ettertanke, påpeker fotografen.

Skal hilse fra naturen har allerede blitt møtt med begeistring på den internasjonale filmscenen. Filmen vant nylig både Sustainable Planet Award og People’s Choice Award ved en prestisjetung filmfestival i USA. Helgestad og produsent Ageliki Lefkaditou har begge vært rørt over mottakelsen filmen har fått så langt.

– Det er rørende å se hvor mye naturen betyr for alle som ser filmen. Det gir oss håp, sier Lefkaditou.

Vil inspirere til handling

Naturen har alltid stått i sentrum for Helgestads karriere, som strekker seg tilbake til 1991. Han har også utgitt flere bøker for barn og ungdom, og hans tidligere dokumentarfilm, Dronning uten land har vunnet både nasjonale og internasjonale priser.

I Skal hilse fra naturen bruker Helgestad sin mangeårige erfaring og unike blikk for detaljer til å fortelle en historie som er både personlig og universell. Hans mål er å vekke følelser og innsikt hos publikum, og gjennom det få flere til å engasjere seg i kampen for å bevare naturen.

På den måten er Skal hilse fra naturen ikke bare en dokumentarfilm, men også en invitasjon til refleksjon og oppfordring til å ta vare på naturen før det er for sent. Helgestad håper filmen vil fungere som en påminnelse om at selv de mest spektakulære landskapene og det mest unike dyrelivet er truet hvis vi ikke handler nå.

moskusAsgeir Helgestad
Mektige moskuser fanget på kamera av Asgeir Helgestad. Image rights: Norsk Filmdistribusjon