Velg miljøvennlig i skisporet – dropp fluorkarbon-gli

Noen typer skismurning inneholder stoffer som skader både miljø og helse. De som bruker skismurning med flourkarboner kan utsette både seg selv og naturen for betydelig skade, sier leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken

Tre skismøringer på snøen

Hva er problemet?

Endel av de moderne gli-skismøringene, både for langrenn, alpint og snowboard, er laget av fluorkarboner.

– Dette er en cocktail av kjemikalier som er svært tungt nedbrytbare, noen av dem er kjente miljøgifter mens andre vet vi ikke nok om ennå, sier Haltbrekken. De fluorholdige glismøringene kommer både som voks, pulver og flytende. Dette har vært kjent i lengre tid, men nå innrømmer produsentene av denne type smurning at de er svært tungt nedbrytbare i miljøet. Det gir bekymring om mulig miljøskade. Produsentene har nå startet et 17 millioners forskningsprosjekt støttet av Forskningsrådet for å finne bedre miljøalternativ.

– Denne satsningen til bransjen viser at dette er en alvorlig sak, sier Haltbrekken.

– Selv om Naturvernforbundet har advart om dette i flere år, er det første gang bransjen innrømmer offentlig at skismurning med fluor faktisk kan være farlig. Tidligere har de nektet, selv om både vi, forskere og Miljødirektoratet har advart, forklarer han.

Hvorfor er disse skismurningene farlig?

Avfallet fra smørebuene og det folk smører hjemme er ute av kontroll, og bør samles inn som farlig avfall. Fluorsmøringa gjenfinnes også som forurensning i løypene, f.eks i jorda ved startområdet for Birkebeineren og Vasaloppet, og avgassene og støvet fra selve smørejobben er farlig å puste inn. Profesjonelle skismørere har nå friskluftmasker. For vanlige folk som smører ski i kjelleren eller garasjen vil visse typer smurning være farlig.

Gassene fra disse smurningene ødelegger lungene og tas opp i kroppen, der noe av det også omdannes til enda farligere fluormiljøgifter, forklarer Haltbrekken.

Naturvernforbundet venter spent og se om Swix-forskninga klarer å komme opp med en ny glismøring som ikke er basert på dagens fluormiljøgiftstoffer.

Hva kan du gjøre:

• Bevisste forbrukere som vil holde både egen kropp og naturen fri for miljøgifter, kan bruke skismøringer som ikke er merket med «fluorkarbon» på pakken.
  • Trenger du glivoks, spør din forhandler om han har noen av merkene som er fluorkarbonfrie; de finnes.
  • Har du stående fluorkarbonsmøringer, husk å levere dem og smøringavskrap som farlig avfall!