Vil totalfrede vakre Grytdalen

Grytdalen kan bli landets første større område med totalvern av landskap, planter og dyr, hvis Naturvernforbundet i Orkdal får det slik de vil. Men det vakre verneområdet står også i fare for å bli solgt til private.

– Vi vil gjøre Grytdalen til landets første større område med totalvern av landskap, planter og dyr, sier Mads Løkeland i Naturvernforbundet i Orkdal.

Vakre Grytdalen står nå i fare for å bli solgt til private etter at Statsbygg varslet salg i løpet av 2011. Avtalen med Direktoratet for naturforvaltning, som har leid området, går ut i år, og Statsbygg er ikke interessert i å bli sittende med 40 kvadratkilometer vernet skog. I løpet av våren blir det trolig klart hvem som tar over området.

Ønsker strengere vern
Grytdalen ble vernet som naturreservat i 1992, og i 2006 ble verneområdet utvidet. Men dagens verneforskrift vil ikke hindre motorferdsel og kraftutbygging. Militærøvelser og hogst kan også tillates. Blir skogen solgt til private, står naturverdiene i fare, frykter naturvernerne.

– Så godt som alle land har områder med totalvern. I Norge har vi ingen slike områder i innlandet. Skal man forstå det biologiske mangfoldet, må man vite hvordan upåvirket natur er. Her er Grytdalen en god kandidat, sier Løkeland.

Viktig område for hjort
Totalfredning innebærer vern mot inngrep på landskap og fredning av alle dyr og planter året rundt. Området spenner fra fattige furuskoger i myrområder til produktiv granskog og frodige bekkekløfter. Dalen er slak og vid og huser fugler som krikkand, orrfugl, spurveugle, fossekall, rødstjert, gjerdesmett, møller, munk og gulsanger. Dalen er viktig for hjort,og pattedyr som elg, hare og rødrev er vanlig i her. Flere rødlistede barksopper lever i dalen.

Lokallaget i Naturvernforbundet jobber for saken sammen med Grytdalens venner og Orkdal kommune. I februar dro en delegasjon fra Orkdal til Miljøverndepartementet for å legge frem forslaget for statssekretær Heidi Sørensen.

– Heidi Sørensen syntes det var et interessant initiativ. Jeg er optimistisk og tror vi kan få til totalvern av Grytdalen, sier Løkeland.

Kommunen positiv
Ordfører Gunnar Hoff Lysholm i Orkdal var med på møtet i Miljøverndepartementet. Han kan fortelle at et enstemmig kommunestyre stiller seg positiv til planene. Kommunen utreder nå om den kan bidra til forvaltning av verneområdet.

– Grunnen til at alle er så positive er nok at det ikke er noen private interesser i området. Samtidig er dette et unikt naturområde, som også er en viktig del av den lokale kulturhistorien. Lenge før vi hadde noen miljøbevegelse i Norge, drev gründeren Christian  Thams skjøtsel av natur og vilt i Grytdalen, forteller Lysholm.