Virksomme klimabudskap

Hvordan engasjere nordmenn i klimasaken? Vi har bedt CICERO oppsummere hva forskningen svarer på spørsmålet.

olje oljefri vinter barn

Naturvernforbundets oppgave og rolle i klimasaken er å legge tilrette for, og hjelpe, folk til å løse klimakrisen der de bor. Med våre 100 fyllkes- og lokallag får vi til mye, men vi trenger mye mer for å vinne klimakampen. Derfor har vi spurt CICERO om råd; kan dere oppsummere forskningen på hva som gjør at folk blir engasjert i klimasaken?

Resultatet er rapporten «Virksomme klimabudskap». Vi ser at forskningen kan gi svar på noe, men også at forskningen også er uenig med seg selv i mye.

Nordmenn er middels engasjerte i klimasaken. De som er mest engasjert er de med størst kunnskap om klimasaken, de med høyere utdanning og SV, Venstre og MDG-velgerne. I tillegg viser både norsk og internasjonal forskning at folks grunnleggende verdier er avgjørende for klima- og miljøengasjementet. De som miljøengasjert er også opptatt av sosial rettferdighet, ærlighet, fellesskapsfølelse, verdensfred og en vakker verden, mens de i mindre grad er opptatt av personlig rikdom, sosial status og sosial annerkjenelse.

Et viktig spørsmål for rapporten har vært å vurdere om et budskap om klimaendringer i et globalt nord-sør perspektiv når hjem til folk? Vi finner at et budskap om at verdens fattigste rammes hardest av klimaendringene ikke når hjem, men da først og fremst fordi det er lite konkret. Beskrivelsen av klimakonsekvenser må være konkret, men kan godt være knyttet til effekter i andre deler av verden. Når det gjelder klimaløsninger er det derimot langt mer effektivt å vise til konkrete eksempler på hva folk i Norge kan gjøre her og nå.

Naturvernforbundet vil bruke rapportens konklusjoner til å bli enda bedre til å skape klimaengasjement rundt om i hele landet.

Rapporten er blitt til med støtte fra Norad.