Knut Arild Hareide, Kristelig Folkeparti

Hvilken regjering vil egentlig Knut Arild Hareide fra KrF støtte etter valget 2017, og hvilke miljøsaker vil han kreve gjennomslag for? Svarene finner du her.

Naturvernforbundets miljøpanel har vurdert Knut Arild Hareides svar og gitt ham terningkast 5. Les panelets vurdering her.

1. Hva er de tre viktigste miljøkravene for å støtte Erna/Jonas som statsminister?

Knut Arild Hareide
1. En ansvarlig klimapolitikk som fortsetter den grønne skiftet, også innenlands.
2. Vilje til reell kunnskapsbasert naturforvaltning, herunder å ta på alvor artsrikdom som er grunnleggende blant annet for pollinerende insekter.
3. At Norge må ta sin del av ansvaret for bærekraftig forvaltning i Arktis og den økologisk viktige iskantsonen.

2. Vil du stille ultimatum i noen saker? I tilfelle hvilke?

Knut Arild Hareide
Hovedretningen på politikken må være i tråd med det som er nevnt i forrige spørsmål. Det er ikke aktuelt for KrF med petroleumsvirksomhet utenfor Lofoten, Vesteråen og Senja.

3. Hvorfor skal miljøinteresserte stemme på ditt parti?

Knut Arild Hareide
Miljøbevisste velgere bør stemme KrF fordi forvalteransvaret en av de tre bærebjelkene i KrFs ideologi. Dette er en garanti for at vi alltid stiller oss spørsmål om forvalteransvaret er ivaretatt på en forsvarlig måte når saker som omhandler naturforvaltning og ressursforvaltning er på dagsordenen. Og så forutsetter vi at miljøinteresserte også en opptatt av intensjonal rettferdighet, som KrF prioriterer høyt.

4. Hvilken statsministerkandidat er den beste for miljøet? Hvorfor?

Knut Arild Hareide
Den som leverer best på kravspesifikasjonene over, og som står for en politikk som tar enkeltmennesket på alvor, og innser at det gode samfunnet bygges nedenfra i et samspill mellom enkeltmennesker, frivillige, næringslivet og det offentlige. KrFs landsstyre har pekt på Erna Solberg og en regjering bestående av H og et sterkest mulig sentrum som vårt primære ønske.

Les også: Hvem er grønnest – Erna eller Jonas?

Hva mener de andre partilederne og hvilket terningkast får de? Les mer her.

Naturvernforbundets miljøpanel

Det er litt artig at Knut Arild Hareide setter opp pollinerende insekter som en av KrFs tre viktigste miljøkrav ved eventuell støtte til Erna Solberg eller Jonas Gahr Støre. KrF vil stille ultimatum på Lofoten, Vesterålen og Senja, og det styrker definitivt partiets miljøprofil. Partiets svar vitner imidlertid om manglende engasjement for bredden i naturvernsakene, og det er lite klassisk naturvern i svarene. Men partiet nevner det internasjonale perspektivet, og det trekker opp.

Naturvernforbundets miljøpanel: Silje Ask Lundberg (leder), Øyvind Johnsen (nestleder), Maren Esmark (generalsekretær), Holger Schlaupitz (fagsjef) og Arnodd Håpnes (fagleder). Panelet har vurdert og bedømt partiledernes svar på spørsmål fra bladet Natur & miljø i forbindelse med Stortingsvalget 2017.