Derfor må vi la olja ligge

Av hensyn til klima må Norge omstille seg vekk fra olje- og gassproduksjon til mer bærekraftige løsninger.

Klimaet tåler ikke mer olje og gass

Verdens land har forpliktet seg til at vi skal unngå farlige klimaendringer. Det vil si, en gjennomsnittsøkning på mer enn 1,5 graders oppvarming. Den 6.hovedrapporten fra FNs klimapanel viser at vi har hastverk dersom vi skal sikre en god fremtid for alle. Skal vi greie å nå klimamålene, er det ikke lenger rom for å lete etter mer olje og gass. Allerede i dag har vi funnet langt mer olje- og gass enn det klimaet tåler at vi produserer og slipper ut.

Norsk olje- og gassproduksjon bidrar til klimaendringer

Siden 60-tallet har norsk olje og gass vært en viktig inntektskilde og arbeidsplass for mange i Norge. Samtidig bidrar vår produksjon til store klimagassutslipp. Ifølge Statistisk sentralbyrå kommer størsteparten av utslippene i Norge i dag fra olje- og gassutvinning.

For å kutte utslippene fra produksjonen jobber oljeselskapene med å elektrifisere oljefeltene. På den måten kan de erstatte utslippene som kommer fra produksjonen med fornybar energi. Dette løser likevel ikke hovedproblemet til klimakrisen, som er vårt forbruk av kull, olje og gass.

De største utslippene kommer når oljen og gassen blir brukt.

Et vanlig argument for at Norge bør fortsette å produsere olje og gass, er at vi har lave utslipp fra produksjonen. Men de største utslippene kommer ikke fra utvinningen. De kommer når produktet blir solgt og forbrent andre steder i verden. For eksempel fra en bensinbil eller en gassovn. Totalt bidrar olje og gassen vi selger for 500 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Dette tilsvarer 10 ganger Norges nasjonale klimautslipp, eller 40 ganger mer enn utslippene fra produksjonen av norsk olje og gass.

Så lenge Norge fortsetter å lage et fossilt produkt som vi selger til utlandet, vil vi med andre ord bidra til klimaendringer globalt.

Verdens land er enige

På klimatoppmøtet i Dubai i desember ble verdens land enige om at vi skal omstille oss vekk fra fossilt. Likevel fortsetter mange land å lete etter mer olje og gass og bygge ut nye oljefelt. Verdens fossilprodusenter planlegger å utvinne mer enn dobbelt så mye olje og gass enn det er rom for. Det viser statusrapporten “The Production Gap Report” fra 2023.

Norge er blant verstingene

FNs klimapanel, IEA og en rekke studier viser at mesteparten av verdens olje og gass må bli liggende hvis vi skal ha en sjanse til å nå klimamålene. Konsentrasjonen av CO2-innholdet i atmosfæren øker til nye rekordnivåer år for år. Likevel fortsetter Norge å lete etter mer olje og bygge nye oljefelt. I løpet av de siste ti årene har norske myndigheter gitt like mange oljelisenser (700) som det ble gitt til sammen i løpet av de 47 foregående årene. Norge opptrer dermed som Europas mest aggressive oljeutvinner. Til sammen vil klimautslippene fra lisensene som i dag er tildelt på norsk sokkel (men som ikke ennå produserer) bidra til økte klimautslipp på til sammen 3 gigatonn co2. Det vil si 60 ganger Norges nasjonale utslipp. Det viser en rapport fra Oil Change International.

Samtidig som Co2 innholdet i atmosfæren øker, fortsetter Norge å dele ut stadig nye letelisenser

Norge har et historisk ansvar

Det er de rike, industrialiserte landene som over tid, i løpet av historien har stått for de største utslippene av klimagasser. Likevel er det landene som har forurenset minst som blir hardest rammet av klimaendringene. Det er ikke særlig rettferdig.

Norge er et rikt land som har produsert forurensende olje og gass over mange tiår. Derfor har vi både et historisk og moralsk ansvar for å kutte egne utslipp raskt. I tillegg må vi bidra med pengestøtte og bistand til andre land, slik at de lettere kan klare å håndtere negative konsekvenser av klimaendringene.

Naturvernforbundet mener:

Bilde fra markering med banner: Hvorfor olje når løsningen er soleklar?

Naturvernforbundet mener at:

• Norge må følge anbefalingene fra Klimautvalget 2050 og legge en plan for sluttfasen for norsk olje- og gassproduksjon.
  • Det må ikke deles ut nye letelisenser på norsk sokkel.
  • Utbygging av nye olje- og gassfelt og annen infrastruktur for petroleumsvirksomhet må stanses.
  • All videre elektrifisering av sokkelen fra land må stanses