12.jun 2024

Når: 12.jun, kl. 09:00
Hvor: Eidsvolls plass

villrein

På torsdag vedtar Stortinget å gjøre få og små tiltak for den sterkt trua villreinen i norske fjell.

Politikerne velger å se bort fra store mengder kunnskap og mange forskningsanbefalinger for å redde villreinen.

Det er skandaløst at politikerne feiler i arbeide med å redde den rødlista villreinen.

Naturvernforbundet i Vest-Telemark og Naturvernforbundet samler underskrifter til opprop som torsdag 13. juni skal overleveres politikere på Stortinget.

Program:

• 09.00  Kort velkomst ved arbeidsgruppa og Naturvernforbundet Vest-Telemark.
  • 09.05  Appell v/Terje Kollbotn, partiet Rødt og vara på Stortinget, fjellmann.
  • 09.10  Appell v/Hans-Jørgen Jahren, pensjonert fjelloppsyn/sekretær i Øvre Numedal fjellstyre.
  • 09.15  Appell v/Siri Martinsen, NOAH.
  • 09.20  Appell v/Jon Bakke Miljøvernforbundet.
  • 09.25  Appell v/Pernille Bonnevie Hansen, Naturvernforbundet.
  • 09.30  Oppropet blir lese opp og overlevert.
  • Opplesing v/Guri Sørumgård Botheim, forfattar og styremedlem i foreininga Bevar villrein i Rondane. Overlevering til politikarane v/Pernille Bonnevie Hansen, Naturvernforbundet.
  • 10.00  Stortinget byrjar.
  • 10.00  Appell v/ Svein Sæter, forfattar av boka «Kampen om Dovrefjell».
  • 10.05  Appell v/Jan Øvregård, villreinentusiast, Hardangervidda.